Wednesday, August 25, 2010

* Menyusukan Ketika Demam Campak *

As'kum kak nurul.. Maaf mengganggu.. Salwa nak mntk tolong akak.. Salwa kena demam campak.. Ada masalah x kalau Salwa nyusukan anak salwa.. - by sms

VIRUS demam campak (Varicella Zoster Virus atau VZV) sangat mudah berjangkit melalui sentuhan terus (terutama luka bintil sbb ia mengandungi virus itu) ataupun melalui udara.

Tetapi Virus ini tidak ada di dalam susu ibu. SUSU IBU TIDAK TERCEMAR DAN SELAMAT DIMINUM ANAK. Malahan, susu ibu berfungsi membekalkan antibodi/imunisasi penyakit ini kepada anak.

Namun, jika ibu menyusukan secara direct, sentuhan mungkin berlaku pada anak yang disusukan yg berada dlm pangkuan dan lebih berisiko untuk terpegang bahagian tubuh yang mempunyai penyakit itu.

Jadi, untuk mengurangkan risiko jangkitan melalui sentuhan, saya cadangkan salwa menghentikan direct breastfeeding, sementara ini perah susu tersebut dan berikan guna botol/nursing cup.

Cuba elakkan sentuhan bintil kepada anak sebaik mungkin. Bimbang jangkitan demam campak yang pertama ibu alami, antibodi mungkin belum terbentuk lagi.

Suntikan antibodi VZIG juga boleh diberikan kepada anak. Dapatkan nasihat doktor untuk lebih lanjut.

Insyallah, saya akan kongsi tentang menyusu ketika ibu sakit dlm entri lain.

Sumber: www.kellymom.com & www.breastfeedingbasics.com




1 DiNg DoNg!!!:

Anonymous said...

salam.. cik.. sy husna.. ibu mnyusu yg kne demam campak.. bayi bru 54hari.. bintik2 tu tumbuh dikeliling payudara. nk tanya.. bahaya x jika bisa pecah n tercampur dgn susu yg dipamm? sy risau jika bayi saya bjangkit krn skrg die mnum susu tin yg mana tiada kandungan antibody..