Wednesday, February 20, 2013

* Rizqi ~ Ilham dr Mimpi *

Assalammualaikum... ^_^ 
Sangat sangat sangat lama tinggalkan blog pink, terasa segan malu2 nak menulis semula. 
Alhamdulillah, baby Tiju selamat keluar dr peyut ibu pada 29 nov 2012, pukul 5.20 pg. Alhamdulillah sbb dapat lahirkan secara normal ...Yippie! 

28 Nov 2012 

8 pagi - sudah terasa contraction datang pegi setiap 30 min 10 saat. tapi x kuat sgt. Aku mesej hubby bgtau da rase sakit2 skit. kebetulan hubby mmg start cuti, siap2 nk bertolak balik ke Temerloh. Aku cepat2 settle kan order dr customer, packin order nnt petang mak boleh pos kan. 

9 pagi - sambil2 menahan sakit, aku jalan2 keliling umah, pegi dr 1 pokok rambutan ke 1 pokok rambutan kat kelling umah tu. semua pokok aku rase,ye la nnt kena berpantang, habis berpantang buah pun habis gak. Ade lebih kurang 10 pokok rambutan, x 1 pun aku tinggal hihihi 

6 ptg - sakit makin kuat datang pergi, hubby pun da sampai dr kajang. lega rasenya, ade peneman nak bersalin nnt. Mak aku asyik tanya nk ke hospital ke? Aku rase awal lg kot, tanda2 pun xkuar..takat sakit2 contraction je datang. tu pun masih kiraan 30 min 10 saat lg. 

29 nov 2012 

12 tgh malam - contracton da makin kuat...rase nk terputus dua pinggang ni. tapi xde kuar pape tanda langsung. Masa Feez kuar tanda darah, Zahra plak pecah air ketuban, so kali ni aku pun tertunggu2 gak la pape tanda yg nk kuar. Mak aku soh p hospital gak, sbb aku pun da sakit makin kuat. Lg pun mak aku ckp mmg kdg2 xde kuar pape tanda mcm dia dulu. Hangkut beg2 masuk keta, feez & zahra tinggal ngan mak abah dlm keadaan meraung2 nk ikut huhuhu. 

12.15 am - sampai HoSHAS terus check in, lepak2 kat katil tunggu doc dtg check jalan. Tunggu punya tunggu..doc x sampai2, doc x cukup, yg check in plak ramai time tu, 10 labour room penuh..ngeee. Aku da makin sakit, mmg xdiam atas katil tuh. Mid- wife yg temankan aku da tgk aku sakit lain mcm, last2 dia je yg check jalan...uwaaa part paling aku x suka ni, seluk menyeluk! 
"Eh, da 7 cm ni kena tolak masuk da ni" 
Terus Mid wife lari p bookin labour room tuk aku. 

1 am - 2 am - Aku mcm konfius jugak, takkan da 7 cm?? sakit xkerap dtg tapi mmg kuat. Nasib baik da ade labour room yg kosong. Risau gak aku terpaksa bersalin kat kaki koridor plak huhuhu. X lama lepak doc pun masuk, prosedur biasa sesi soal jawab, check tekanan darah, history kehamilan lepas, bla bla bla..last skali cek jalan...tension. 
"hmmm...baru 4 cm ni, camne bole kata 7 cm?"
Loorr patut la aku xrase sakit beria2, lambat lg la upernye. 
Tapi dalam hati berdoa sgt bersalin kali ni mudah & cepat. 

3 am - 4 am - Contraction kuat giler & datang 10 min, pergh..mmg aku rase nk guling2 atas katil. Pemegang katil tu pun da longgar aku hogah2 masa menahan sakit. Tangan hubby & nurse pelatih jadi mangsa kena pulas kena cubit ngan aku,..sorry la dik yer huhuhu. 
"Sabar kak, ngucap selawat banyak2"
"X boleh sabar da ni sakit sgt rase mcm nak mati" gigil2 aku 
"tak baik kak ckp mcm tu, ngucap ye selawat...istigfar byk2" pujuk nurse lg.
Doc bg aku topeng gas tuk aku sedut bila sakit datang, supaya kurang skit rase sakit tuh, tapi aku x nak pakai sbb nnt aku lalok bile sedut gas tuh. Nnt nak meneran pun aku xpandai mcm masa bersalin kan feez dulu. Keadaan aku pun da serabut, sampai tiub oksigen kat hidung terpelanting, tercabut bile contraction datang. Bila contraction pergi, aku sempat tido sampai termimpi2, mmg giler ngantuk pun. Sambil2 nunggu aku,doc n nurse2 kat dlm labour room tu doc belek2 buku merah aku. Terdengar la depa dok berbual ngan hubby. 
"owh..2008 & 2010 bersalin sini gak yer?" 
"ha'a" 
"2012 sini lagi, 2 tahun sekali,...next 2014 datang sini gak le ye?" ces pandai2 depa nk jd nujum pak belalang yerk. 

5 am - Sakit da x tertanggung ...aku rase mcm nk menjerit..aku jerit je sekuat hati,ilang da zikir2 doa2 yg sepatutnye aku bace. Masa tu nak je aku ckp kat hubby, pasni nak tutup kilang da, xnak pregnant lagi huhuhu...5.10 aku rase ade benda nk kuar & nak meneran sgt2. Aku jerit kat mid wife yg aku x tahan nk teran. Cepat2 mid wife & nurse ramai2 get ready. Hubby di suruh dok kat kepala aku. 3 kali teran...baby tiju berjaya kuar diletak atas perut aku tepat 5.20 am. Aku terus peluk cium baby 
"Assalamualaikum anak ibu...syukur alhamdulillah" 

Bagi aku, Allah telah perkenankan doa aku, bersalin kali ni lebih cepat & mudah. Mid wife & nurse2 pun puji aku yg terbaik tuk tugas mereka hari tu, kembang mak ... wooohooo!


Muhammad Dhia'ul Rizqi 
29 November 2012 
3.29 kg 
5.20 AM 
HoSHAS Temerloh

Nama ni dipilih oleh aku sendiri.
Masa tu da 7 hari, tapi masih xdpt nama yg sesuai.
Memang aku & hubby xpenah wat list nama anak pun.
Bila da lahir baru nama dicari sama juga masa feez & zahra.

Satu malam aku mimpi, aku pegang surat beranak xtau sape punye.
Kat surat beranak tuh tulisan sgt kabur, cuma 1 perkataan je yg aku boleh bace ngan jelas iaitu 'RIEDZQI'...
Pastu aku terjaga, masa aku jaga tu azan subuh pun berkumandang.
Dalam mamai tu dok la sebut2 'riedzqi..riedzqi..cam sedap nama ni'
Terus aku cerita kat hubby aku pasal mimpi tu & hubby setuju letak nama tu.
Cuma ejaan diubah sbb hubby ckp ejaan Riedzqi mcm nama pelakon sinetron indon ....cet!
Jadi Riedzqi ditukar kepada Rizqi, ejaan lain tapi maksud tetap sama iaitu REZEKI.

Rizqi pembawa rezeki dalam Dhia Family.
Sejak aku disahkan hamil, rezeki datang x putus2.
Bisnes catering hubby semakin maju, bisnes on9 aku pun alhamdulillah semakin dikenali.


Abang feez & kak Ara sgt rajin mengulit rizqi


Kehadiran anak2 kecil memenuhi ruang besar kehidupan ibu & abah.
Ruang besar ini perlu dipenuhi oleh lagi ramai anak2 kecil :Wink:
^_^

Nurul Dhia: Semangat berblog sudah kembali, insyallah cerita anak2 memenuhi ruangan blog pink lg.