Wednesday, November 26, 2008

* Tips-tips merancang ... 18sx plzz *

Aku terjumpa satu website, xtahu sape pemilik nye.
Banyak info2 menarik dlm website tuh.
Tapi ade satu entri yg cukup menarik dan ku rase agak berguna tuk diriku dan mungkin kalians juga :p
Aku attachkan di sini artikel tu, mungkin ade yg x bole akses website tu kan.
Tapi tuk info2 lain kalians bole singgah ke website ini

____________________________________________________________________________

Cara terbaik merancang kehamilan.

Di sini, saya ingin berkongsi juga selain dari cara perancangan kehamilan yg selamat, bagaimana nak pastikan HAID kita TEPAT & mengikut pusingan 28 hari. Bagi lelaki, mungkin ada eloknya dibaca kerana mungkin ini akan memanfaatkan dan boleh dibawa berbincang dengan isteri.

Actually, memang banyak cara pencegahan kehamilah; cuma kita kena pilih yg TERBAIK & SELAMAT tanpa ada sebarang kesan sampingan (side effect).

Sebelum saya meneruskan tips-tips saya, mari kita tengok dulu apa dia cara-cara pencegaham kehamilan yg telah disyorkan oleh rakan-rakan:

1. Penggunaan Pil Pencegah Kehamilan

Komen: Berkenaan dengan pil ni, saya nasihatkan; JANGANLAH GUNA. Bukan apa, memang ada yg berhujah kata, cara ni lah yg paling selamat. Tapi, harus diingatkan; kadang-kadang KITA MUNGKIN TAK SERASI dengan jenis-jenis pil ini di pasaran. Memang tak ada side effect yg teruk; namun kadang-kadang cuba kita tengok, ada kala tu wanita akan jadi GEMUK tak menentu. Ataupun jadi KURUS secara tiba-tiba. It depends dengan penerimaan tubuh badan individu itu sendiri. Mungkin "side effect" tu tak jadi sekali gus. Dan, mak mertua saya selalu cakap pada saya, pil pencegah hamil ni "berair" lebih. Mungkin nanti lama-kelamaan suami tidak mendapat "nikmat" seperti sebelum kita gunakan pil ini. So, BEWARE! Jangan sampai suami rasa tak seronok lagi bila bersenggama dengan kita. Itu kena jaga; nanti bila suami mintak kahwin lagi mengamuk pulak!
Saya TIDAK NAFIKAN bahawa memang ada pil cegah hamil yg betul-betul bagus; tak berair & suami masih rasa "nikmat". Tapi....... itu mungkin hanya setahun, dua tahun atau tiga tahun..... lama-kelamaan, pasti ada side effect; tak itu, ini, tak ini, itu! Jadi, fikirkanlah nak guna ke tak nak guna.

2. Penggunaan IUD......
Komen: Ini saya nak nasihatkan; kalau boleh elak, ELAKlah sebelum jadi apa-apa. Saya teringat lagi seorang kawan lelaki (bekas office mate) yg bila datang kerja "monyok" aje. Bila tanya, "mengapalah engko ni Awang oi? Monyok aje?" Dia jawab: "Aku cakap enko jangan marah yek! Aku ni dah sebulan tak dapat!" "Ceh! Menyesal tanya!" So, bila dia tengok saya tak berapa nak marah, dia mula cerita; al-kisah isterinya beriya- iya nak cegah kehamilan; pasang IUD...... nak tahu tak IUD tu pasang kat mana? IUD dipasang di faraj wanita. Kadang-kadang, kita ni buat kerja lasak. Angkat itu, angkat ini, dukung anak! So, tak ke benda tu nanti akan menyusahkan? Silap-silap jadi pendarahan tau! Itulah yg terjadi pada bini si "Awang" kawan saya tu! Rupa-rupa nya, si isteri tu "bleeding" sebab IUD tu mengganggu farajnya. Especially bila bersenggama; as a result, dia jadi tak selesa & selalu nak elak dari bersenggama. Jadi "frust"lah di Awang ni. Dia tak tahu betapa deritanya si isteri bila bleeding. So, doktor tak bagi mereka bersenggama untuk jangka waktu yg agak lama; dua bulan! Maka monyoklah lagi si Awang. Saya ketawakan dia, bukan main marah dia! Kesian si Awang....Mungkin ini hanya SATU contoh.... tapi kita tak tahu entah berapa ramai isteri yg menderita gara-gara IUD. Sang suami tahu "nikmat" aje. Si isteri menyorokkan "rahsia" yg dia bleeding. Asyiklah "avoid" dari dihampiri suami. Itu yg salah. So, fikirlah sama ada nak guna method ni ke tidak. Kesannya mungkin tidak terasa masa baru-baru; tapi lama-lama? Haru jugak!


3. Penggunaan Kondom....
Komen: Tak nak komen banyak-banyak, nanti Marina Mahathir marah you! Tapi nak komen jugaklah........
Cara ni saya rasa, BAIK YG NIKAH HALAL; BAIK YG TAK NIKAH, semua guna benda ni yg memang VERY COMMON. Berkesan tu memang berkesan........ tapi ada 3 consequences: (Maaf ya, mungkin agak "censored" sikit, tapi kena cakap jugaklah!)

1. Suami kurang mendapat nikmat sebab air mani tidak "terlepas bebas"........ mungkin ada sedikit kurang selesa.

2. Isteri juga boleh jadi kurang nikmat sebab tak "original". Sorry to say that.... tapi itulah hakikatnya.

3. Kondom itu pecah (yg low quality, mungkin) dan menyebabkan usaha cegah hamil tak berjaya.

JANGAN KETAWA! Memang ada kes kondom pecah. Saya tak naklah cerita macam mana kondom boleh pecah, tapi sendiri mau ingatlah... nanti kena marah dengan "maintainer" Hizbi. Tak pasal-pasal kena gantung keahlian..... Ni semua "feedback" yg saya terima semasa mula-mula nak kumpul maklumat dari rakan-rakan office, rakan sekuliah; teman-teman rapat, kakak-kakak & sedara-mara. Mereka memang tahu saya ni suka buat research yg "pelik-pelik". So, senang nak dapat kerjasama dari mereka. Ada suatu kes, dia kata puaslah dia guna kondom nak cegah hamil; tapi kondom tu "tembus" pulak!

So, tup-tup.... kawan tu termengandung. Tak apalah, REZEKI, saya kata kat dia....... Jadi, saya tanya ke dia.... nak harapkan kondom lagi ke nak jarak anak? "Tak payah!" jawabnya.

4. Cara "ikat" (Sorry, saya dah lupa istilah dalam English...... banyak sangat nak ingat!)

Nak senang kata, cara ni saya tak tahulah sama ada doktor perlu bedah si isteri untuk mengikat nak mencegah kehamilan. Cara ni memanglah senang, buat macam mana pun tak hamil..... tapi bila nak anak nanti, kena pulak "bukak" balik ikatan tu! Cara ni selalunya digunakan bagi wanita yg dah ramai sangat anak; so terpaksalah ikat supaya tak beranak lagi. Ni memang "tak aci". Sebelum tu anak dah rapat-rapat, susun paku. Alih-alih nak control kena ikat....... TAK ACI! Saya strongly object to this method. Unless pasangan itu betul-betul tak mahukan anak langsung selepas tu.... then it's OK. Tapi, yg kita nak sekat ialah bukan tak nak beranak langsung, cuma nak jarakkan aje..... So, cara ni jangan guna jika hanya untuk jarakkan anak. Cegah hamil untuk menjarakkan, jangan guna, tapi kalau LANGSUNG TAK NAK ANAK, gunalah. Saya ada suggestion, kalau suami tak nak anak, suami tu lah yg kena ikat. Bukan ikat yg "itu", tapi kena bedah agar sperma tidak disalurkan ke rahim isteri. Saya tak ingat bagaimana proses tu, tapi it's something like that. Siapa yg terror tu, tolonglah cerita sikit. Cuma yg bimbang ialah bila suami nak kahwin lagi, susah pulak nanti, tak dapat zuriat dengan isteri baru you! (Ni kang kena "fire" dengan rakan muslimat kang!)

5. Cara "pancut luar"...
Saya tak tahu nak kata....... kalau nak kata cara terbaik.... TIDAK! Ni nak habaq mai... ada seorang kawan saya (wanita) yg bergaduh dengan husband dia sebab tak pasal-pasal dia mengandung. Bukan nak kata; orang lelaki ni bila dia tengah seronok, cepat lupa! Itu yg bahaya tu! Maaf lah... ni memanglah "censor" sikit, tapi please be open-minded sikit..... Saya harap tiada rasa marah atau "sensitif" bila membicarakan hal begini. To me, it's important to share experience (setakat yg fakta tu, tak jadi problem, kan?)
Itu pasal saya kata, cara ni KURANG BERKESAN. Ingat; kalau tak silap saya....the first sperma yg keluar bagi pancutan yg awal itu akan menghasilkan benih...... yg ni lah yg akan berenang-renang mencari "benih" dari isteri pula. Saya ni taklah pandai bincang bab-bab ni dalam istilah sains.... sebab bukan doktor. Jadi, kalau pilih cara ini, buatlah betul-betul... nak keluar, keluarkan betul-betul - jangan sekerat masuk, sekerat keluar, time isteri tengah subur, walau sedikit saja sperma termasuk dalam rahim isteri, sure "melekat" punya!

Habis, dah 5 cara asyik tak "selamat", apakah yg paling selamat?

Ni saya nak bagi tips..... Alhamdulillah... mungkin Allah Ta'ala tahu akan kesibukan saya... dan niat saya untuk tidak mahu ada baby kecil buat masa ni. Apa yg saya dapat tips dari orang-orang tua.... cubalah menyusukan badan kepada baby kita. Dengan cara ini, InsyaAllah anak dapat dijarakkan. Saya & husband tak guna mana-mana cara untuk mengelakkan kehamilan. hampir 4 tahun dulu selepas saya lahirkan anak kedua, saya menyusukan anak tu hingga umurnya 3 tahun. Memanglah terlebih had umur, tapi dah tak boleh nak pisah langsung....! Dan susu pulak tu mewah.... bukan senang nak dapat susu banyak bagi perempuan yg bekerja. So, disebabkan "istimewanya" dapat susu yg banyak, saya tak boleh pisahkan anak saya dengan susu.

YAKINlah bahawa penyusuan badan akan MENCEGAH kehamilan & sekaligus menjarakkan anak. Tapi... ada jugak caranya. Sebab, bagi wanita yg TERLEBIH subur sangat, sukar jugak kalau menyusu badan masih tak boleh kawal. So, saya bagi tips di bawah ni:
(TIPS INI KHAS UNTUK WANITA MENYUSU BADAN)

1. Elakkan bersenggama waktu subur. Bagi wanita menyusu badan, memang tak akan datang bulan (HAID). Jadi, nak kira waktu subur tu memang susah. Saya dulu lepas baru bersalin terus bagi susu, dan saya tak period selama hampir 3 bulan. Risau jugak kalau "ter"sangkut. Tapi tak.... Alhamdulillah.
Caranya begini; kalau tak period tak apa, cuma bila keluar cecair agak pekat seperti putih telur, minta suami elakkan dari "meminta" yg itu.....! Jika keluar cecair itu, bermakna anda sedang subur. Beri masa lebih kurang 4 hari atau cecair tu betul-betul tak ada, lepas tu baru boleh...

2. Makan jamu yg akan membantu menepatkan kedatangan HAID. Actually, sepatutnya, semasa anak dara lagi kita kena make sure kedatangan HAID adalah tepat. Ini memudahkan apabila telah berkahwin, senang untuk ingat tarikh apabila kita telah didapati mengandung setelah berkahwin. Semasa zaman anak dara dulu, saya memang rajin makan jamu yg boleh mengelakkan dari problem keputihan dan HAID. Kalau tak percaya, masa saya mengandung anak pertama, doktor jangkakan 4 April, memang betul-betul 4 April saya sakit dan ketuban pecah.

It is important to memorise your own mences date supaya pengiraan juga boleh jadi tepat oleh doktor. Begitu juga dengan anak kedua saya, tepat seperti jangkaan doktor. Alhamdulillah.....

3. Cara makan jamu - memilih jamu juga adalah penting. Ketika menyusu, elakkan dari memakan jamu yg kuat. Contohnya, jika jamu tu jenis yg "pure" dibuat di kampung, jangan makan berlebihan, takut baby berak-berak atau cirit-birit. Dan lagi satu, semasa makan jamu tu "ampu" buah dada & niatkan dalam hati bahawa jamu itu tidak mengganggu susu kita, dan selawatlah ke atas Nabi 3 kali. Jika kita "mengampu" buah dada, bukan setakat boleh mengelakkan bayi daripada cirit-birit, tapi buah dada akan tetap tegang, montok & cantik. Tak perlu risau seandainya kita susukan badan nanti buah dada tak cantik. Suami pasti suka kalau kita susukan anak, at the same time buah dada masih boleh kita cuba maintain bentuknya. Anak sihat, suami pun tumpang berkat! Lagi satu tips, kurangkan "dosage" penggunaan jamu tu. Katakan arahan tu suruh kita makan 2 sudu besar dan 2 kali sehari; kurangkan dari 2 sudu ke 11/2 sudu ka, at least taklah terlalu panas untuk baby. Dan, kalau boleh makanlah jamu even selepas pantang, jangan hanya makan jamu masa dalam pantang sahaja. Continue to consume jamu untuk kesihatan.

(SAYA CUKUP MENYAMPAH & MELUAT BILA DENGAR PEREMPUAN YG TAKUT NAK SUSUKAN BADAN KERANA ALASAN TAKUT BUAH DADA JADI KENDUR, PANJANG, DAN MACAM-MACAM LAGI!

Lagi satu, suami tolong bagi galakan sama, jangan dok fikir serupa macam bini fikir. Seeloknya, suami disedarkan bahawa memberi susu pada anak bukan saja anak dapat manfaat, tapi suami pun tentu seronok kalau bentuk buah dada isteri lebih montok dari mula-mula kahwin!) Maaf ya.... "terover" berleter sikit!

Rasanya saya dah bentang satu-persatu method yg selalu dibuat untuk mencegah kehamilan, jadi Tuan-tuan & Puan-puan fikirlah cara yg sesuai. Cuma, saya nak bagi tau, untuk yg ada anak dah besar & tak mahu lagi ada anak, then terpulanglah nak pilih yg mana, tapi bagi pasangan macam saya & suami yg tak mahu ada anak at the moment, so the best thing is, semasa lahirkan anak yg sebelum ni lagi kita dah buat langkah yg perlu. So far, Alhamdulillah, tak pernah "miss" mences dan suami pun HAPPY. Tak perlu pancut sana sini atau tak perlu guna "sarung".

Penyusuan badan berjaya mengawal kehamilan, YAKIN BOLEH! InsyaAllah, tanpa ragu-ragu. Anak saya dah nak masuk 4 tahun dah.... Harap-harap biarlah sampai dia dah sekolah, baru dapat adik lagi. Lagipun, masih muda you...! Bagi anak dara, yg masih ada problem dengan Haid, silalah cari jamu yg sesuai untuk mengatasi problem.

So, harap tips yg saya beri ni boleh dimanfaatkan. Bawalah berbincang dengan isteri atau suami masing-masing, supaya dapat "mutual understanding". Especially bagi wanita yg berkerjaya & sibuk macam saya...

__________________________________________________________________________

nota jariku: nampak x ku highlight merah2 kat artikel tuh? mmg ku saje highlight tuk tunjukkan betapa hebatnye BF nih kalians. hihihi. Byk pilihan, tepuk dada, tanya hati, mau pakai guna yg mana ye...kihkihkih.

5 DiNg DoNg!!!:

rohaadam said...

Thanks...berkongsi...sungguh berinformasi petua nie......

NuRuL DhiA said...

hihihi...sgt2 berguna

zueriey said...

salam nurul...br bace thread ni..hmm sy guna implan..takut pakai iud n pils...hmm sampai skrg anak dh 21month pun x peot2 lg..
Tips berguna ni utk akan dtg hehe..jamu tu boleh tau tak minum jamu ape..yg ade jual di pasaran ke mcm jamu nona roguy or mak dara tu ke..or jamu kampung yg serbuk n maajun...

Nurul Dhia said...

@zueriey

salam, nurul pun x sure jamu brand ape, artikel ni pun x mention ape nama jamu tuh. mungkin bole try tanye kengkawan lain

Unknown said...

Salam.. thanks atas perkongsian.. boleh tau tak nurul guna jamu ape?