Showing posts with label Peer Counselor. Show all posts
Showing posts with label Peer Counselor. Show all posts

Tuesday, February 14, 2012

* Tips Cara Bagaimana Untuk Buat Stok EBM *

Kebanyakkan ibu terutama 1st time mom akan mengalami masalah untuk membuat stok sebelum mula bekerja.
Aku byk terima emel/pm dr ibu2 tentang masalah ini.
Boleh dikatakan ini soklan paling top lah.
Baru2 ini, seorg mummy telah meninggalkan komen soklan yg sama.

jeanne has left a new comment on your post "* Penyusuan Susu Ibu - Part 2 *":

Hi, im happy that i found ur blog, vy helpful. Would appreciate it if u could help me. Im a new mommy, my bb just turns 3mo, and im back at work two days ago. When i was on maternity leave, i never kept ebm stock, until few days before i went back to work. So my ebm is like today's ebm is for tomorro's supply (I exclusively breastfeed my bb). My production for the first day was ok, but the next day it dropped. Fyi, i nurse my bb one breast per session. He will usually fall asleep or refuse to suck after nursing, even after i switch breast. So it seems hard to offer both breasts each session. Now, i need ur advice, how to stock up the ebm cuz im afraid i may hav to top up wiv formula. How to boost my production since i usually wont get much ebm? Any advice? Tqvm!

Wednesday, March 2, 2011

* Contact List Malaysian Breastfeeding Peer Counselor (MBfPC) *

Senarai nama2 Peer Counselor yg terlatih boleh jadi rujukan buat kaum ibu2 yg mempunyai masalah dalam penyusuan.
Anda boleh hubungi mereka yg berdekatan kawasan anda samada melalui emel, sms or call.
Tiada caj perkhidmatan dikenakan, salah satu kerja amal kami semua untuk bantu ibu2 sekalian
Winking smile
Jangan segan2 nak contact kami, insyallah kami cuba membantu sedaya upaya yg termampu.
Sila klik image untuk saiz lebih besar yer
Open-mouth smile

Friday, January 21, 2011

* Membuat Stok EBM Semasa Berpantang *

Berpantang, menyusukan anak dan membuat stok EBM.
Bercuti sambil merehatkan diri, mengulit anak2, enjoy dan seronok ngan hobiku yg paling dirindui iaitu mengepam!!!


Ramai bakal2 ibu bertanya;

Bila nak mula mengepam susu?

Masa bila nak mengepam, sedangkan anak sentiasa menyusu ngan ibu sewaktu berpantang?
Dan byk lagi la soalan2 yg mencabar minda untuk menjawab...huhuhu

Bila nak mula mengepam selepas bersalin?

Seawal yang mungkin!
Aku mula mengepam hari ke-5, iaitu sebaik saja keluar hospital (berumah tangga di hospital agak lama sbb c-zer :) )

Kalau kalian terbaca di mana tentang membuat stok susu bg ibu bekerja kebanyakan suruh mula membuat stok 2 minggu sebelum kerja.

Boleh, tak salah pun nak mula 2 minggu sebelum bekerja, tapi kemungkinan ibu2 akan kelam kabut nak mengumpul stok susu.

Dan mungkin berlaku gangguan emosi/ stress sbb nak kejar masa utk kumpul stok yg mencukupi. Kalau kita mengepam dari awal, ibu punya byk masa tuk mengumpul stok iaitu 2 atau 3 bulan!
Kan byk stok dpt kumpul dalam tempoh tu, berbanding 2 minggu sebelum bekerja.

Masa bila nak mengepam kalau anak asyik menyusu? Cukup ke susu utk anak nanti?
Biasanya anak menyusu dalam tempoh 2 jam sekali atau mungkin ada yg lebih kerap selang 1 jam macam Zahra :) Aku ada banyak cara yg aku aplikasikan:

1. Bf sebelah, Pam sebelah
Zahra selalu menyusu sebelah saja.

Jadi sebelah lg aku akan pam utk buat stok.

Kadang2 aku mengepam semasa menyusukan zahra, kadang2 lepas zahra selesai menyusu.


2. Pam setiap kali selepas direct Bf.

Kadang2 Zahra menyusu kedua2 nya.

Jadi selepas Zahra selesai nyusu aku tetap akan pam.
Ada ke lg susu, kan baby da minum??

Ada tapi mungkin x banyak, tapi aku tetap pam tuk pastikan Breast betul2 kosong dan merangsang penghasilan susu lebih banyak...banyak...dan banyak!

Kadang2 aku offer pada Zahra selepas pam, utk dapat lebih rangsangan dan kosongkan breast.
Kalians jgn risau, tubuh kita sentiasa bekerja tanpa henti dan susu sentiasa dihasilkan, jd susu ade walaupun kita dah mengepam.

3. Pam di malam hari hingga ke subuh.

Tahukah kalians, hormon prolaktin (hormon susu) sgt2 tinggi pada waktu malam ke pagi! !!!
Sbb tu aku selalu nasihatkan ibu2 yg aku consult supaya pam mlm2.

Kalau rasa tak terbangun, set alarm mcm acik...hihihi, tapi skrg xla lagi sbb zahra yg jadi alarm. Aku akan pam setiap kali lepas zahra nyusu mlm2.
Tapi zahra kurang nyusu mlm, so agak kerap la aku mengepam mlm hingga ke subuh hari.

Kalau x pam, alamat menderita bengkak susu la nnt...x sanggup!


Ini adalah hasil mengepam minggu pertama bersalin. Purata 2-3 oz 1 sesi, alhamdulillah.


Aku suka botol tomei MLO bersaiz 2 oz ni.
Pam sikit tetap nmpk byk, syiook.
Kalu guna botol 5 oz, semput je rase tgk susu ciput kat dasar botol...huhuhu.


Masuk minggu ke-2, susu semakin byk terhasil kerana demand tinggi dr direct BF dan pumping sokmo. Purata 4-5oz 1 sesi, alhamdulillah.


Ini Hasil mengepam selepas zahra nyusu semasa 2 minggu berpantang...baki purata selalu dapat 1-3oz.


Hasil selepas zahra menyusu disubuh hari selepas 2 bln berpantang. Purata 7-10 oz. Alhamdulillah, semakin meningkat supply sejajar dgn demand yg semakin tinggi dari zahra dan medela freestyle dan spectra 3 kesayangan hamba :)

Stok susu seminggu sekali hubby akan bawa balik dari kg ke umah... kang penuh plak freezer mak aku kat kg.


Stok seminggu dikumpul, di pack elok2 tuk hubby bawa balik sumbat ke dlm freezer umah.


Ice pack diletak celah2 frozen ebm. kendian masuk dlm cooler beg. Bertahan sejuk beku dlm perjlnan selama 3 jam.


Sendat! mampat! EBM berebut2 ngan ayam, daging, ikan dan frozen food.... huhuhuhu.
Nak buka pintu freezer ni pun kena slow2 tilik2, takut EBM jatuh menimpa diri huhuhu.


Sudah penuh, x tersusun bersepah2, perlukah ku ketuk pintu jiran2 untuk menumpang freezer mereka??....ngeee


Sumbat gak kat pintu, janji boleh simpan stok.

Alhamdulillah, aku berjaya mengumpul stok EBM sebyk ini!!!
Proud of Me, tepuk bahu sendiri :)
Masa feez dulu aku xdpt byk mcm ni, sbb aku mula buat stok 2 minggu sebelum bekerja.
Serius, semput aku rasa masa tu, nak nangis pun ada sbb rasa stok yang aku buat sikit sgt cam x cukup tuk feez.
Kali ni aku sedar diri, aku perlu mula dari awal, xmo banana fruit 2 times...ngeee.


Freezer idamanku...lalalala


Zahra tomei yg kuat nyusu :)


Chubby nye anak ibu ni, demand tinggi hasilkan supply yg makin byk!!


Burrpp....suda tenyang :)

Feez menyusu sampai umurnye 2 tahun 3 bln, iaitu semasa kandunganku 6 bln.
Feez stop sendiri, suatu mlm tetiba feez tidak meminta meimei (panggilan feez bile nenen ngan ibu)
Pernah tetiba feez rindu tuk meimei, tapi aku cakap baik2 ngan feez, "feez da besar, xyah meimei ye, bg adik plak"
Alhamdulillah feez faham.

Lepas zahra lahir, feez kerap datang dekat dan minta meimei masa zahra nyusu, tapi aku ckp benda yg sama dan feez faham.
Tapi, ade sekali tu, aku bg gak feez merasa meimei, tu pun lepas kesian tgk feez byk kali minta tiap kali zahra meimei.

"Adik Meimei...nak meimei ni, nak sikit"
Ibu pun bg walaupun agak kekok bila kena nyusukan 2 org serentak (rugi plak x ambil gambo time tuh)
"mmm...cedap" feez nmpk puas hati dpt meimei sekejap.
Aku try gak bg feez EBM dlm cawan, tapi feez xmo.
Feez mmg xsuka air yg berwarna putih, cth vitagen putih, fresh milk, botol yg warna putih pun feez x mo sbb feez igt tu susu pdhal botol tu yg warna putih....huhuhu

Harap caraku di atas tadi dapat membantu kalians.
Jgn terlalu fikirkan tentang kuantiti susu yg kita dapat, rezeki masing2 DIA yg tentukan.
Mmg ada org yg jenis baaaaanyak susu, tapi pd aku xde yg x cukup susu.
Pegang kunci utama "Demand and Supply" dan "Penyusuan yang kerap menghasilkan susu yg banyak"
Telan atau makan la apa pun ubat hormon ke, apa2 yg boleh perbykan susu, tapi kalau kurang stimulate breast samada direct bf atau pump, susu xkan jd byk sbb demand kurang.
Pemakanan hanya menyumbang 30% saja, 70% lagi stimulation. INGAT!!! (bukan marah tau, nasihat :))


Walaupun sudah ber'freestyle', spectra 3 tetap diperlukan khidmat nya. Go Spectra!!!


Nota Dhia: Perjalanan masih jauh, semoga dipermudahkan-NYA. Tengah survey Deep Freezer, kalians tau mana2 ade sale sile roger2 acik yer :)








Tuesday, October 19, 2010

* Ibu Sakit Masih Boleh Menyusukan *

Semasa ibu sakit, masih selamat untuk terus menyusukan anak.
Ini kerana tubuh kita semulajadi akan menghasilkan antibodi penyakit tersebut untuk si anak seterusnya membantu anak untuk mengelakkan drpd penyakit tersebut.

Kalau bayi sakit pun biasanya tidaklah seburuk bila kita berhenti menyusui.
Untuk membantu mengurangkan risiko bayi sakit, cubalah elak contact face-to-face dan cuci tangan dgn kerap setiap kali menyentuh bayi.


Hal ini OK untuk tetap terus menyusui jika anda mempunyai:
  • Demam, batuk, selsema
  • Any infections
  • Keracunan makanan
  • Campak, rubella, Cacar Air
  • Lyme disease
  • Kolera, demam tifoid, parasit (seperti giardia, malaria), lepra
  • Hepatitis
  • Kanser, jika anda tidak menjalani kemoterapi
Bagi ibu yang terpaksa menjalani sebarang pembedahan juga masih boleh teruskan penyusuan.
  1. Perancangan khas perlu; mungkin boleh meminta bantuan family bawa anak kpd anda apabila tiba waktu menyusu atau membawa anak tinggal di hospital bersama anda.
  2. Pam/perah jika terlepas waktu penyusuan sepatutnya; memastikan bekalan susu untuk anak dan mengurangkan bengkak payudara.
  3. Ingat untuk memberitahu anestesi bahawa anda sedang menyusui supaya ia boleh menggunakan ubat terbaik untuk anda dan bayi anda.
Kebanyakan ubat adalah selamat untuk dimakan.
Namun, anda perlu mendapat nasihat doktor anda sebelum mengambil sebarang ubat.
Biasanya hanya ada sebilangan kecil ubat yang ada dlm susu.

Hal ini penting, kerana membolehkan doktor untuk memilih ubat yang terbaik untuk anda dan bayi anda.
Jadi, sgt2 penting anda memaklumkan kepada doktor yg anda menyusukan anak, kerana ada sesetgh ubat tidak sesuai untuk ibu menyusu yg mungkin boleh mengganggu pengeluaran susu atau memberi kesan kepada anak anda.
Ia sama la seperti ibu yg hamil, tidak boleh ambil sebarang ubat.
Sebahagian besar vaksin untuk imunisasi adalah selamat untuk ibu menyusui.

Ada beberapa ubat yang tidak harus diambil saat menyusui.
Iaitu ubat-ubatan haram seperti heroin, kokain, dan ganja tidak boleh digunakan.

Ini mengganggu keupayaan anda untuk merawat bayi anda dan boleh mengganggu pengeluaran ASI anda.




Wednesday, July 7, 2010

* Susu Apa Terbaik Selepas Anak 2 Tahun Breastfeeding??? *

Acapkali juga saya menerima pertanyaan dari ibu2 yg mempunyai masalah tentang kekurangan susu untuk si anak.

"Nak bg susu ape ye?"
"Brand susu mana yg bagus?"
"Susu da kurang, stok x cukup, boleh bg susu FM brand mana yg elok?"
"Boleh x saya campo ngan FM?"
"Anak saya sudah berumur 2 tahun, da stop bf tapi xnak minum susu fm, mcm2 brand da saya bg... apa harus saya buat?"

Maaf la, saya bukan arif tentang susu mana yg bagus, susu brand ni yg terbaik etc.
Sekiranye soklan2 ni ditanya, tiada jawapan yg tepat tuk brand susu terbaik yg boleh saya cadangkan.
Bukan saya seorg yg anti-susu formula.
Saya x pernah menolak kewujudan susu FM ni.
Tapi, di sebabkan saya seorg yg pro-breastfeeding, saya akan memberi cadangan2 kepada masalah ini melalui apa yg saya faham tentang keperluan tumbesaran anak melalui susu ibu & pemakanan lengkap tuk anak.
Sememang nye susu fm saya tolak ketepi dulu.

Susu ibu diberikan kepada bayi dalam tempoh enam bulan itu tanpa sokongan makanan atau minuman lain (termasuk air masak). Makanan tambahan hanya dimulakan selepas bayi berusia enam bulan ke atas.

Bagi ibu2 yg mempunyai anak 6 bulan ke atas yg sudah diperkenalkan dengan makanan tambahan, ibu2 boleh lah menambah menu makanan atau sesi makan bg menggantikan bekalan susu perahan yg x mencukupi.
Selain itu jus buah segar, susu segar (sekira tiada alahan) juga bole diberikan kepada anak.

Bagi anak yg sudah lebih 2 tahun, samada sudah berhenti BF atau masih BF, ibu2 bole pelbagai kan menu harian anak.
Anak dah 2 tahun sudah boleh makan pelbagai bentuk makanan, jadi tidak sukar ibu2 nak pastikan anak dapat cukup khasiat walaupun anak sudah berhenti menyusu badan kan?
Yang penting, setiap hidangan tu punyai khasiat yg memang diperlukan untuk tumbesaran anak.
Rujuk piramid pemakanan.

Lihat, tak perlu fikirkan nak bg susu formula brand ape? perisa ape? Yg murah ke yg mahal?
Ibu2 x perlu la susah hati risau bile anak2 menolak susu FM apabila sudah berhenti menyusu badan.
Banyak lg alternatif lain, bukan susu fm semata2.

Namun, perlu diambil kira pula pertambahan berat badan anak mcm mana.
Kalau ada masalah dlm penambahan berat badan, harus la rujuk pada yg pakar (spt doc, pead).
Minta nasihat dan penjelasan pakar tentang tumbesaran anak anda.

Di sini saya nak share pendapat Mama Kamariah, LC tentang isu ini.


Saya rasa masih ramai ibu yang masih keliru tentang keperluan pemakanan bayi. Pemikiran dan pandangan masyarakat kita telah terlalu 'terpesong' dengan saranan dan iklan yang berleluasa di TV, surat khabar mahupun radio di mana anak 'sangat perlu minum susu' dan akan kekurangan zat pula jika tidak mengambilnya.

Ada sebab kenapa anak yang disusui dengan susu ibu tidak gemar mengambil susu formula pada mana-mana peringkat:

1. Pertama rasa susu formula sangat tidak menarik, paling hebat yang dapat diformulasikan oleh syarikat pengeluar susu buatan hanyalah perisa vanila, coklat dan strawberi. Tetapi jika minum susu ibu, si anak dapat merasai pelbagai jenis rasa makanan mengikut apa yang ibu makan.
Oleh itu, moralnya: selepas khatam minum susu ibu, berilah makanan seimbang - bukan susu cap ABC atau XYZ. Ini kerana si anak telah terbiasa dengan pelbagai perisa yang terdapat dalam susu ibu, maka langkah seterusnya adalah eksplorrasi terhadap makanan sebenar tanpa mengecewakan citarasa yang telah terbentuk sejak dari bayi lagi.

2. Kedua, apalah ada pada tekstur susu semata-mata. Apabila anak sudah membesar, mereka perlu diberi peluang untuk merasai tekstur makanan yang berbeza-beza seperti keras, liat, lembut, kenyal dan pelbagai lagi. Tetapi jika mereka hanya dihidangkan susu, susu dan susu sahaja, pasti kebosanan akan melanda anak tersebut. Mereka perlu rasa bahawa daging itu liat, sayur perlu dikunyah perlahan-lahan, sup boleh dihirup, nasi boleh dimamah. Tidak seperti susu yang hanya dihisap dari botol sahaja.

3. Ketiga, warna pada susu amat membosankan. Paling hebat warna yang boleh dicampur adukkan dalam susu formula adalah warna putih, merah jambu atau coklat. Tetapi jika anak diberi peluang untuk mengenali makanan sebenar, mereka mengenal warna yang pelbagai lagi, kuning, jingga, hijau, ungu, merah, dan macam-macam lagi.

Ada banyak lagi sebab-sebab lain yang boleh difikirkan. Apa yang penting dan harus difahami oleh setiap ibu, tabii untuk seorang bayi adalah untuk minum susu ibu sahaja pada 6 bulan pertama. Tetapi sebaik umur anak mencukupi 6 bulan, bayi tersebut perlu diberi pendedahan terhadap pemakanan pejal yang seimbang sebagai pelengkap. Keutamaan pada peringkat umur 6 hingga 12 bulan adalah susu ibu kemudian makanan.

Tetapi apabila anak sudah menjangkau usia setahun, keutamaan harus diberikan kepada makanan pejal dan pelengkapnya adalah susu ibu.

Yang lengkap itu adalah pemakanan seimbang, bukan sekadar formula yang seimbang yang dilabelkan pada tin-tin yang berkilat lagi berwarna keemasan di pasaraya tempatan kerana ertikata sebenar lengkap itu adalah lebih meluas lagi mencakupi aspek pembelajaran dan eksplorasi anak sepanjang proses mengenali makanan tersebut.

Manusia ditakdirkan untuk membesar dengan pemakanan yang seimbang, bukan untuk bergantung dengan hanya minum susu sepanjang hayat.

Nasihat saya, apabila melihat iklan dikaca TV atau mendengar iklan di corong radio, nilaikan maksud tersirat lagi tersurat disebalik dakyah yang disebarkan. Jangan cepat terpengaruh!

Perkara ini akan saya kupas lanjut di dalam Majalah Pa&Ma pada bulan Ogos ini. Sila dapatkan naskah anda masing-masing. - susuibu.com







Monday, June 21, 2010

* Peer Counselor Anda *



Apa itu Peer Counselor?
Peer Counselor bukanlah Lactation Counselor.
Tapi lebih kepada Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) untuk ibu2 menyusukan anak.
PRS macam zaman kita sekolah dulu tu.
Tugas Peer Counselor membantu serta membimbing ibu2 yg mempunyai masalah dalam penyusuan susu ibu dengan memberi cadangan2 penyelesaian tertentu.

Alhamdulillah, aku berjaya menjalani kursus latihan program ini selama 3 hari pada bulan april lalu.
Pada mula nya, hubby agak keberatan nak izinkan aku join program ni.
Tengah mabuk2, uwek sana sini, kerap pitam, sibuk gak nk berkursus.
Setelah pujuk rayu, akhirnye hubby mengalah gak la ngan kedegilan isterinye ni kan.





Seronok sangat!
Tak sangka ramai gak ibu2 yg join program ni, hampir seramai 50 org.
Dapat ramai kawan baru, ilmu penyusuan yg byk aku x ketahui, bertukar pengalaman & pendapat.....macam2 adaaaa!
Sorry le, aku tempek gambo2 ni x ikut susunan, ikut sesedap rase jek...layaaan!


Kertas pembentangan 'Benefits of BF To the Family


Kertas Pembentangan 'Benefits of BF to Mothers'


'Risk of not BF to Mothers'


'Risiko tidak memberi susu ibu kepada bayi'


'Kebaikan susu ibu untuk bayi'

Sebenarnye banyak lagi kertas pembentangan yang kami buat, tapi aku x sempat nak amik gambonye.


Bersama mummy Riez, masing2 bawa perut pegi kursus..hihihi.


Hayatie salah seorang fasilitator menunjukkan Teknik memerah susu menggunakan tangan (Mermet).


Puan Rita (LC), Lactation counselor Malaysia buat demo bagaimana memberi susu kepada bayi melalui cawan atau cup feeder.


huhuhu...nampak sgt la kurang berseni tgn ku ini, inilah dia breast anatomi manusia,dihasilkan guna balon.


Para Peserta khusyuk mendengar ceramah.


Perbincangan santai oleh para peserta... sedari bertudung merah mak ngah maintain kan diri walaupun tgh penin2 lalat...huhuhu


Tekun mendengar ulasan dr Puan Rita tentang perbincangan topik diberi kepada ahli kumpulan kami.


Saat paling touchin, luahan setiap peserta dan benang sebagai simbolik ikatan antara para peserta tidak akan terputus.
Banjir weh, bengkak mata acik ni tau nanis...acik sensitip tau bab2 perpisahan ni...waaaa.
(foto ehsan dr fotohati.com)



Wajah2 ceria peserta yg berjaya grad kursus selama 3 hari.....Hooorey!!!


Penyampaian sijil graduation drpd Pn.Kamariah (LC susuibu.com) dan Dr. Ning.

Dan selama 3 hari berkampung di Rumah Lembaga Kebajikan Perempuan Islam Darunna, Klang inilah dia aku dapat...untuk diriku, hubby dan anak tercinta yg sudi ditinggal2kan..huhuhu


Semoga aku akan terus bersemangat memperjuangkan dunia penyusuan ibu ini, amin...


Buat hubby & feez, i love both of u sooooooo much, terima kasih di atas sokongan mu...muaaah

Nota hati dhia: Ibu2 yang mempunyai sebarang kemusykilan tentang penyusuan ibu, boleh lah hubungi Nurul @ 017-6029232 atau sbi_nurulzms@yahoo.com (sms agak terhad atau sukar, jadi acik lebih suka callin2 terus atau emel yer). Oops...tiada bayaran dikenakan yer kalian :)