Sunday, February 1, 2009

* Resepi Puree Hafeez *

Atas permintaan Puan Hanim, aku sharing n caring resepi2 puree hafeez yang selalu aku buat.
Mudah2an bole jadi panduan mama Hanim ye dan kalians yang lain juga :))

Puree Carrot



4 btg Carrot muda/ 1 bungkus baby carrot dibuang kulit luar.
Dihiris nipis (supaya cepat empuk).
Basuh bersih2 dan rebus hingga empuk.
Angkat, toskan air pastu blend hingga hancur.
Tambahkn sikit air jika perlu.
Kendian, simpan dalam bekas kecik2 tuk sekali makan dan bekukan.
Tahan 2 minggu.

Puree Sweet Corn



1 bungkus sweet corn.
Boleh juga guna jagung manis n kopek sendiri biji jagung tuh dr tongkolnye.
Basuh bersih2 dan rebus hingga empuk.
Angkat, toskan air pastu blend hingga hancur.
Tambahkn sikit air jika perlu.
Kendian, simpan dalam bekas kecik2 tuk sekali makan dan bekukan.
Tahan 2 minggu.

Dihidang ngan yogurt asli..nyum

Puree Pumpkin (feveret Hafeez)




1/2 biji labu dibuang kulit luar dan biji nye.
Dihiris nipis (supaya cepat empuk).
Basuh bersih2 dan rebus hingga empuk.
Angkat, toskan air pastu blend hingga hancur.
Tambahkn sikit air jika perlu.
Kendian, simpan dalam bekas kecik2 tuk sekali makan dan bekukan.
Tahan 2 minggu.

Puree Apple + Pear



2 biji apple dan 2 biji pear dibuang kulit luar.
Dihiris nipis (supaya cepat empuk).
Basuh bersih2 dan rebus hingga empuk.
Angkat, toskan air pastu blend hingga hancur.
Tambahkn sikit air jika perlu.
Kendian, simpan dalam bekas kecik2 tuk sekali makan dan bekukan.
Tahan 2 minggu.

Ibu selalu bg makan puree ni di campo ngan yogurt asli.
Sangat suka Hafeez makan.

Puree ayam dan ikan -
Ayam diambil bahagian dada, stim atau rebus, dan kisar hingga halus (tambah skit air masa kisar tuh)
Ikan merah, stim atau rebus empuk, kisar isi ikan sampai hancur.

Ikan bilis sangai
Ikan bilis dibuang kepala, najis dan tulang.
Basuh bersih dan goreng dengan minyak sikit jek.
Goreng sampai garing.
Kisar ikan bilis sampai jadi serbuk halus.
Campur dlm bubur sikit bile mau makan.
Biasenye ibu campurkan bubur nasi+puree carrot+serbuk ikn bilis ni.
Sangat berselera Hafeez makan.

Peringatan!
Pastikan pengisar yg digunakan bukan pengisar yg kalian guna tuk kisar cili kering n bahan masak yg lain ye.
Sediakan pengisar khas tuk baby food. Itu lagi bagus.
Semua sayur, buah dan daging2 tu di basuh dengan bersih sebersihnye.
Rebus sayur dan buah sekadar lembut dan empuk supaya nutrisi dlm nye tak hilang.

Selamat mencuba!!!

8 DiNg DoNg!!!:

Mrs NoeL KHairuLniZa said...

wahhh bagus nya N3 ni..blh blajar..Azam dah 4 bulan skrang, pejam celik nnt dah 6 bulan nak mula mkn.. tengsss...

::Umi Sufira:: said...

Anak daraku Sufia langsung takmo makan fruit puree uwaa!! rugi betul...tapi takpelah asalkan suka makan nasi..:P

NuRuL DhiA said...

Mrs NoeL KHairuLniZa
yup, bole la nnt praktis kat azam, nnt azam seronok dpt mamam air tangan mama nye.

Umi Sufira
hihihi, dia nk mkn kunyah2 cam org dewasa gak kot, xmain la puree2 nih. kurang feel...xpe janji mau makan.

mielliza said...

Dhia, bagusnya entry ni.. liza baru ingat nak tanya pasal ni.. my Eilhan dah nak masuk 5mth bulan ni, abis semua benda digigetnya.. ingat nak start buatkan puree bila2 free nanti.. thanks for sharing..

NuRuL DhiA said...

mielliza
sharing is caring..cuba la mana puree yg bekenan di hati mu liza :)

Mr & Mrs MonDoK said...

.:: Kak, tak payah letak gula or garam ek??? Kalo keledek or kentang leh tak buat cenggitu??? ::.

sya said...

thanks kak...dari cni sayer dpt blaja wat sumer tu..
hehe...anak sayer baru masuk 6 bulan 4 hri...dier dh blaja makan puree kentang, carrot....tp puree carrot dier xske sngt biler boh dalam bubur nasi.x sedap kot..
kui2...
dier makan puree ubi kentang + EBM + bubur nasi sket....itu je..nnt kak Dhia attach lg ek jenis2 puree......

Sarah Nadia said...

thanks kak..bnyk sy blaja dr blog akak ni...tp huhuhu...anak sy still xnk mkn!dh xtau dh care...awl2 mkn la jgk puree carrot now dh xnk..sedeyh!...=(