Friday, April 22, 2011

* Apa ada ngan Milk-A-Deal & Nuffnang *

Sejak kebelakangan ini aku perasan kat kebykan blog ade iklan2 MilkADeal dr Nuffnang.
Yang aku sgt2 pelik, blog aku x penah plak muncul iklan nih ~ ke ade tapi time dia muncul aku xmasuk blog ???
Mula la aku rase di anak tirikan oleh Nuffnang.
Sentap mak tau!!


Contoh Iklan MilkADeal dr Nuffnang.



Setelah aku kaji2, ruper2 nye MilkADeal adalah CPA (Cost per Action) ~ aku mmg da disable CPA dr terpapar kat blog aku nih, menyemak jek hahaha.

CPA (Cost per Action) tu mcm iklan MilkAdeal ~ iklan yg kalau orang klik beratus kali pun takde kesan (dari sudut pendapatan).
Tapi, bila orang klik iklan CPA kita dan beli barang / servis yg ditawarkan, baru la ada pendapatan utk kita.
Pembayaran agak mahal daripada iklan jenis CPM dan CPC, iaitu antara RM1 hingga RM20, berdasarkan kepada iklan dan pengiklan.
Semua blogger/blog berkelayakan untuk dapatkan iklan CPA, tanpa mengira jumlah trafik sesuatu blog tersebut.


CPM (Buffered Earning, BE)? ~ kalau trafik tinggi, ada hasil untuk pendapatan.
kalau org klik iklan CPM kita, lagi masyukk.
CPM Campaigns ni, kite tetap mendapat earning based on trafik walaupun takde yang mengklik ad tersebut.
Tapi Nuffnang hanya bagi BE pada blog yang purata 100uv-200uv (unique visitor) sehari sahaja selama seminggu.
Advertiser akan berurusan dengan pihak Nuffnang untuk sewa tapak di blog kite dengan mengikut bil UV.
Jika ada visitor yang mengclick iklan in, earnings untuk CPC bagi iklan ini akan diberi secara automatik.
Ianya akan dikira sekiranya iklan yang diklik melebihi 0.2% daripada nilai keseluruhan BE.
Jika tidak earning untuk CPC tersebut akan burn.

Akhir2 ni juga, ramai blogger mengeluh, mengaum, mengamuk, merajuk ngan nuffnang sejak terpapar MilkADeal kat blog mereka.
BE jarang dpt atau x dpt langsung berbulan2, tak pun earning x bergerak2 berbln2 lama nya.
Maka ramai blogger telah beralih ke Advertlets & Innity.
Aku pun tgh dok kaji lg pasal 2 Ads ni.

Alhamdulillah, tiap2 bulan nuffnang tetap bg aku 2-3 BE, paling teruk pun 1 BE la.
Thanks Nuffnang! Muahs muahs muahs!


Nurul Dhia: Masih setia ngan Nuffnang :)