Thursday, June 2, 2011

*Ikan Patin Masak Tempoyak Ala Temerloh*

Sangat rindu nak makan ikan patin masak tempoyak.
Maka aku dengan segera order kat mak aku bahan2 tuk buat masak tempoyak ni.
Ikan patin fresh dr temerloh di import khas lg...hahaha
Tak sama wei rase ikan patin sg pahang ngan patin kat tesco atau carrefour sini.

Maka dengan skill memasak yg x seberapa terror ni, try masak sendiri wat pertama kali nye ni weii...selalu mak aku je masak aku tukang makan jek.
Mmg aku x pernah masak sendiri masak tempoyak ni.
Selalu kalu masak pun aku wat gulai atau asam pedas jek ikan patin nih.

Jeng...jeng..jeng...sinsing lengan baju, moh kite sedia bahan2 nye yer....


Ikan patin yg dipotong & dibersihkan guna air beras tuk ilang bau hanyir.


bahan kisar Bawang merah, halia, kunyit hidup, cili api, cili merah & semestinye tempoyak (sedap guna yg da 5 hari simpan)

Masukkan air, daun kesum,bunga kantan, serai, asam keping, garam & gula secukup rasa.
Biar mendidih yer puan2 :)

Dah mendidih, campakkan ikan2 tadi ke dlm periuk, biar sampai masak, jgn kacau sokmo, nanti ikan hancur plak.

Siap!!!
Meleleh x kalians? huhuhuhu
Hidang la ngan nasi panas, sambal belacan & ulam2an...Meletooops!!!

Nurul Dhia: Pergh! licin periuk ...sedap gak aku masak yer...puji diri sendiri wakakaka