Friday, November 28, 2008

* Cemas... *

Minggu lepas Hafeez demam lagi (berjangkit ngan anak BS).
Hafeez kan BF, tp nape asyik demam jek?
Haluu, sape ckp baby yg BF xkan jatuh sakit.
Kepada yg berfikiran kolot begitu sila perbetulkan saraf otak anda yer.
Baby yg minum ASI tetap akan jatuh sakit,
TAPI mungkin x sekerap baby yg minum FM dan lebih cepat sembuh.
Dan ia juga bergantung pada environment baby tu jugak.
Baby pun manusia biase, pasti ade mase sihat, sakit sume.

Ok, berbalik kisah Hafeez demam, senanye pg sebelum anta ke umah BS, demam Hafeez da kebah.
Jadi aku pun xde la risau sgt.
Tapi tetiba pg tu aku plak yg rase xsedap badan cam nak demam.
Nak ke klinik risau demam nye sikit jek.
Nnt doc igt aku ngade2 nk mc plak.

Petang tuh kt opis tgh aku kuhsyuk wat keje, tetiba henpon ku berbunyi irama Upin & Ipin.
Tgk skrin, nama Hafeez naik.
Aku da berdebar2 kalu nama Hafeez terpapar kat skrin henpon (mmg aku dan hubby belikan sebijik henpon tuk Hafeez, mudahkan BS atau sesiapa yg jaga Hafeez hubungi kami kalu ade ape2. Xmo nnt ade kes berkira pasal credit ke ape kan. So, better sediakan henpon khas)
Dalam debar2 aku jawab dan terdgr suara tangisan hafeez di talian sana.
Tersentap jantung, nape plak nih?

"Nurul, nak bgtau nih, badan hafeez panas sgt. dr tadi dia nangis xhenti2. dekat sejam"
Ya, allah,..
"Yeke kak, ubat dia akak bg x"
"ubat demam xde, ade ubat batuk n selsema jek"
Alamak, aku luper nak masukkan ubat demam la td nih.
"hah, yeke, camni la kak, jap gi nurul balik, sementara tuh akak tolong wat pape, kasi turun panas badan Hafeez, tolong ye kak"
"yela, akak cuba buat pape, kak mazni pun ade ni tgh tolong lap2 badan dia ngan air. Cepat balik ye, akak risau da naik pucat hafeez ni"
Makin cemas aku bila Kak ina ckp camtu dgn terdgr raungan hafeez di ujung talian.

Aku ngan hubby bergegas balik.
Sepanjang perjalanan hati aku xputus berdoa agar tiada yg buruk berlaku.

Ya, Allah kau lindungi la Hafeez. Jauhkan la dr perkara buruk berlaku.
Hafeez, sabar syg. Hafeez kuat tunggu ibu pulang, kite p klinik.
Aku merintih, air mata mmg xdpt tahan.

Sampai umah aku meluru ke umah kak ina.
Hafeez tgh tido dlm buaian.
Kurasa badan nye sejuk sangat.
Lena dia tido, xsampai hati nak bangunkan.
Penat agaknye menangis.
Tapi muka nye pucat sgt.

"lepas badan dia da sejuk baru akak tido kan dia. Bahaya la nurul, sib baik kak mazni ade. Panas sgt badan dia td. Akak pun risau"
"terima kasih kak, jap g nak p klinik la ni. Nurul pun demam nih."

Petang tu jugak, aku ke klinik.
Hafeez sepanjang jln ke klinik seronok main2.
Macam xde pape, badan pun xpanas, normal seperti biasa.

Doc pun check ckp xde pape.
Doc bg antibiotik sbb demam nye da lebih 5ari.

Alhamdulillah, skrg Hafeez da sihat sepenuhnye.
Kembali aktif, dan aku bersyukur sgt tiada apa2 yg buruk berlaku.
Sib baik kak ina, BS Hafeez cepat bertindak.
Dan ape yg berlaku jadi pengajran buat aku.

4 DiNg DoNg!!!:

lia said...

doktor x bgtau ke knp hafeez suhu badan hafeez panas sgt smpai pucat2 tu?

Alhmdlh hafeez da sembuh...

NuRuL DhiA said...

Doc cakap sbb dia selsema teruk sgt. Ade jangkitan kuman sbb hingus dia berwarna kuning kehijau2an.

Doc bg antibiotik n ubat sembur dlm hidung, baru la ok selsema dia.

Marsha~ said...

skrg ni musim hujan. cuaca pun tak menentu.. bykkan minum air suam jelah.... semoga hafeez cepat sembuh ye?
*nurul, mata hafeez tu nape? rasanya dulu macam takde. jatuh ke?

NuRuL DhiA said...

Marsha

Tu tanda lahir, atau nama sintifik nyer Hermagioma Strawberry mark.

Mmg makin lama makin besar tanda tuh, tp doc ckp da besar nnt ia akan hilang sendiri :)