Tuesday, December 30, 2008

* Tahukah?? Kenapakah?? *

Tahu kah kalian?

Seorang bayi yang baru dilahirkan diletak dalam keadaan telanjang diatas dada ibunya, skin to skin, maka dalam masa 30 minit - 1 jam bayi tersebut akan mulai merangkak-rangkak untuk mencari puting payudara ibunya.

Tahu kah kalian?

Seorang bayi yang baru dilahirkan yang dipisahkan dari ibunya, maka dalam jangkamasa 30 minit - 1 jam bayi mulai mencari-cari puting payudara ibunya tapi sayang nye si ibu tidak ada di sampingnye. Sangat sedey kan??

Tahu kah kalian?

Refleks menghisap yang dimiliki oleh seorang bayi paling kuat timbul diantara masa 30 minit - 1 jam tersebut, dan apabila bayi baru mulai menyusu selepas jangka masa tersebut, maka ia akan malas menyebabkan aktiviti penyusuan ibu menjadi lebih sukar dan ini menganggu kejayaan BF.

Tahu kah kalian?

Apabila seorang ibu sebelum melahirkan mendapatkan info ttg BF, serta mendapatkan panduan yang tepat mengenai cara menyusu yang betul dan efektif, maka masalah-masalah yang timbul berkaitan dengan BF dapat di atasi.

dan...Tahu kah kalian?

Apabila susu formula diberikan kepada bayi baru lahir maka hal tersebut akan sangat mempengaruhi kesihatan bayi sbb bayi tidak akan/sedikit saja dapat kolostrum dan hal tersebut juga akan mengganggu kejayaan BF antara ibu dan bayi.

Tapi kenapa...

Masih ada Hospital2 yang masih memisahkan/mengasingkan bayi baru lahir dari ibunya sendiri? Atas alasan apa berbuat demikian??

Kenapa...

Masih ada Hospital yang memberikan susu formula kepada bayi baru lahir?

Dan Kenapa...

Sikit sgt Hospital yang menyediakan kelas penyusuan ibu dan informasi tentang penyusuan ibu???

7 DiNg DoNg!!!:

Liyana Shuib said...

oo setuju sangat..sedih tak dapat bf Ammar masa baru lahir..hari kedua baru bf..next baby nak nyusu pas beranak..tq for da info..

NuRuL DhiA said...

Babyibu, xpe. next baby timba ilmu byk2 pasal BF,ok :)). Ammar sgt chumel la huhuhu

Marsha~ said...

dulu masa bersalinkan QIla, lebih 1 jam nurse tak tunjuk baby kat kite. bila mintak baru nurse bagi. masa tu qila tgh isap jari dia.. syiaaann dia lapau.. huhu

NuRuL DhiA said...

Marsha, sgt chumel la qila isap jari nye tuh kan? sama cam baby hafeez, wad senyap sunyi tp tetiba dgr bunyi cup..cup..cup cam org isap sesuatu, uper2 baby ku yg berbunyi sambil 3 jari tgh masuk mulut. lapau upernye anak ibu nih.

maryaaa said...

sy pun ada experience sedih ni..lepas lahir baby kena duduk asing dr sy coz sy ambik ubat tahan sakit..the next day tu sy demam..so dua hari tak jumpa baby. kesian baby sy..minum susu fm as first food. sedih sgt.

NuRuL DhiA said...

maryaaa,
huhuhu..sadis nye kisahmu ituh. tapi skrg u berjaya ibrahim kan???
benda xdpt nak elak dan dah jadi. sabar jela yek. jd la tuh salah satu kenangan dlm cabaran bf baby u tuh kan.

Nieza Ishak said...

Memang banyak hospital buat begitu. Tp nieza syukur sangat2. Suffiya & Zulaikha dapat breastfeeding.