Tuesday, June 9, 2009

* Yang Mana Satu Pilihan Ibu??? *

Aku suka search kat google tentang gambar2 menarik Breastfeeding Art.
Macam2 gambar ade, ade gak yg sensored..huhuhu.

Tapi, ade satu gambar ni buat aku termenung, terfikir panjang.
Apa maksud tersirat/ tersurat di sebalik gambar ini???
Aku cuba tafsirkan gambar ini sebagai satu kisah ibu yg agak menarik dalam satu sesi fotografi tuk majalah la kunun2 yer.


Ibu pertama (yg sedang bg anaknya nyusu botol = susu fm la kot) tersenyum lebar sambil berposing ayu depan kamera, tanpa pedulik kan anak yg sedang disusui di pangkuan nye.

Si anak juga melilau memandang sekeliling nye sambil memegang botol susu yg di beri si ibu tanpa hiraukan si ibu yang sibuk berposing di depan kamera.
Tiada eye contact yang menggambarkan ikatan mesra dan kasih sayang antara si ibu dan si anak.
Jelas sekali ini ade kaitan dengan realiti kehidupan kite bukan?
Ibu atau penjaga biasa nya membiarkan anak nyusu sendirian dengan botol susu, ditinggalkan anak dengan botol susu, sambil tu buat kerja rumah, berborak2, tonton Tv dan macam2 lagi.
Hingga ade juga kes bayi mati tersedak susu, akibat di biar nyusu sendirian tanpa di awasi. Sangat menyedihkan :(( ... dan ibu yg memberi anak nyusu botol jarang memberikan perhatian sepenuhnye apabila menyusukan anak, teramat rugi saat2 ini di biarkan berlalu begitu saja.

Ibu kedua, yang sedang BF baby nya pulak, tidak hiraukan kamera di depan.
Sebaliknya ibu ini dan anaknya berada di dunia mereka sendiri.
Si ibu menyusukan sambil merenung si anak yg enak menikmati susu ibu dan anaknye pula merenung wajah ibunye sambil menikmati susu dr si ibu.
Jelas ikatan kasih sayang di antara kedua nye.
Aku turut merasa emosi tuh.
Ya... emosi ini la yg aku rasai setiap kali menyusukan hafeez.
Walau dia mana pun aku Bf Hafeez masa tu, aku dan Feez berada dalam dunia yg kami cipta berdua.
Sangat indah, sangat nyaman, sangat selesa dan sangat tenteram.
Aku rasa nikmat ini lah yang buat aku rase 'kehilangan' sekiranya suatu hari nanti feez sudah x mahu nyusu ngan ibu lagi... waaaaa...sedeeeyyyyy...isk isk isk

Ibu Ketiga, yang berdiri, sedang mengandung.
Memerhati kedua2 ibu tadi, mungkin berfikir, jalan manakah yang harus beliau ikuti?
Yang manakah Terbaik buat si anak yang bakal dilahirkan tak lama lagi?

Fikir-fikir kan lah wahai ibu2 sekalians :)
Only You Know The best For Your Lil One ....

4 DiNg DoNg!!!:

onniey84 said...

oni pun suka tenung baby time dia mnyusu..mmg cute betul time tuu...fuhhh pengalaman yang amat berharga dalam hidup tu!!

NuRuL DhiA said...

@onniey84
betul tu oni, saat terindah la bgku. tenang jek rase dunia inih

NM said...

sungguh tersirat dan mendalam entry kali ni...sya pn rasa syahdu je bile kenangkan 1day sara akan becerai ngan sya,huhu

NuRuL DhiA said...

@mama-qaisara
tula lin, dhia pun xtau camne perasaan dhia nnt bile bercerai susu ngan feez, x sanggup ku bayangkan la