Wednesday, August 5, 2009

* Bolehkah susu perahan dicampur?? *

Ku menerima soklan yg sama dr ibu2 melalui sms dan ym.
Jadi Entri ni khas untuk menjawab persoalan dr ibu2 ini dan mungkin soklan dr kalian juga.

Bolehkah susu perahan berlainan sesi di campur dlm satu bekas?
Boleh, tapi dengan syarat
- suhu susu yg hendak dicampur adalah sama
- susu yang diperah adalah pd hari yg sama

Contoh kes:

pukul 6 pg selepas bf baby, kite pam. hasil pam adalah 3 oz. simpan susu td di bahagian sejuk, bukan bhgian beku.
pukul 9 pg selepas bf baby, kite pam dan hasil adalah 2 oz. simpan susu ke-2 ni di bhg sejuk. tujuan untuk pastikan suhu susu ke-2 sama dgn suhu susu pertama sebelum dicampur dlm 1 bekas.
apabila kedua2 susu td sama sejuk, barulah dicampurkan kedua2 susu td dlm 1 bekas = 5 oz.
Labelkan susu tadi dengan tarikh perahan dan masa (ikut masa perahan pertama iaitu pukul 6pg)
Barulah susu tadi boleh dibekukan tuk jadikan stok EBM.

Kenapa kena pastikan suhu susu sama sebelum dicampurkan?
Sbb, untuk pastikan nutrisi dan khasiat dlm susu tidak terjejas, bukan kah sia2 kalau kite simpan susu yg xde khasiatnye lg.

Menurut pakar laktasi, mencampurkan susu berlainan sesi perahan tidak digalakkan, tp x bermakna x boleh di amalkan.
Aku biasenye buat begini apabile hasil pam setiap sesi sikit2.

Logiknye takkan kite dpt pam 2 oz pastu nak simpan beku sebyk 2 oz jek kan.
Bazir space fridge dan juga sukar plak masa nk bg baby minum.
Sbb biasenye aku simpan setiap bekas cukup2 tuk hafeez sekali minum.
Jadi aku akan guna cara ini tuk atasi nye.

Harap guide ringkas ni bantu kalians :)

6 DiNg DoNg!!!:

Momma Mia said...
This comment has been removed by the author.
Momma Mia said...

nak tanya bleh? kalo saya diopis, dlm cooler bag dah ade susu yg dah dipam. For next session pam punya hasil tak leh la terus campur dgn susu pam yg pertama tadi ek? kene kasi cool dulu baru campur ek? Yg nih tak la slalu buat, tp ade terbuat la jugak.

Biasa pam dulu & simpan dlm cooler bag. balik umah b4 masuk p/sejuk baru campur.

Thanks for sharing dear.

fazilzura said...

tp kalau bley elakkan

NuRuL DhiA said...

@Momma Mia

yup, kena kasi cool yg 2nd session tuh bar bole campokan. kalu awk campo kan kat umah sebelum masuk p/sejuk boleh la. sbb susu tuh da sama2 sejuk. tapi kalu lepas pam terus campo kan xbole la

ibu_arifa said...

terima kasih ttg info ni. saya pun kadang2 ter'buat jugak.. bila hasil pam 1oz-2oz jer tuh. cuma tak tau kena bg suhu sama dulu baru campurkannya..

thanks kak Nurul.

AshAnas said...

thanks kak nurul... dok risau gk coz kat nursery, kdg2 pengasuh anas campur susu2 tu...