Thursday, July 22, 2010

* Ibu + SEJU 23W *

AKU :D

Check up kelmarin, dpt result mgtt.
Berdebar-debar tunggu result mgtt, rase cam mase amik result SPM dulu2 jek.
Alhamdulillah, paras gula aku normal.
Peningkatan gula lepas minum air gula tu pun ciput jek naik nye.
Tak sampai 5 mmol/l pun.
Tapi aku tetap kena kawal makan.

Berat tetap naik cecah 2kg dlm masa 2 minggu...adeh.
Tu pun aku da diet habih da tu, mkn nasi sesenduk sekali sehari jek.
Walaupun senanye nafsu makan meronta2 nak bedal nasi byk2.
Baru masuk 23 weeks, berat aku da naik 10kg dr berat asal...uwaaaa.
Banyak tu weh, 5 bln da 10kg...cukup 9 bln bape la berat aku naik...ngengenge.

Bacaan Hasil Ujian MGTT Bagi Ibu Hamil

Aras glukosa dalam plasma vena (mmol/l)

Puasa 2 jam selepas glukosa diambil
_Normal <6 <8
_Tolerans glukosa yang terganggu 6-8 8-11
_Diabetes >8 >11

Sumber: http://www.edaransalindah.com/menarik-diabetes%20semasa%20hamil.htm

SEJU ;D

Aku mula rasa SEJU's 1st movement bila da masuk 4bln.
Lambat sikit berbanding FIJU dulu, Hafeez masuk 3 bln da rase geli2 da dlm peyut ni.
Terkejut gak bile ada benda bergolek2 dlm peyut.
Aku suka la main2 ngan SEJU, bile aku mengiring ke kanan, terasa dia bergolek2 ke kanan, aku pusing plak ke kiri, dia pun bergolek2 ke kiri.
Rasa geli2 pun yer.

Masuk 23 week ni, da macam World Cup stadium la plak peyut ni!
Walaupun musim world cup da tamat, SEJU aktif menendang2.
SEJU menendang x kira siang malam..., x kira kiri kanan depan belakang, x kira kuat ke slow!
Lebih terasa bile time kelaparan.
Buhsan + Borink agaknya duduk dlm kapal selam tu sorang2.
Toys pun xde nak wat main2 kan.
Main ngan cik tali pusat je la....kuikuikui.

Sepatutnye masa check-up kelmarin aku kena wat scan, nk check position uri camne.
Tapi scan klinik rosak la plak...ces.
Da eksited nak tau gender SEJU.
Nampaknye weeken ni scan kat Temerloh jela, alang2 balik kg weeken ni.

Nota Gediks: Diri ini x sabar nak shopping brg2 pink. Semoga termakbul..amin, amin, amin