Thursday, November 4, 2010

* Kisah Puteri Bongsu *

Dah lama x cerita pasal mak su balqis kan.
Kali ni aku nak bebel pasal puteri bongsu srinor family.
Mak sedara feez yg tercayang.

Feez mmg sgt..sgt..sgt..sgt manja ngan mak su nye.
Kalau ade mak su depan mata, ibu n abah feez da x peduli.
Yes..masa ni la aku n hubby rehat2 kan diri, sbb mak su akan melayan segala kerenah feez.
Sume benda nak ngan mak su.
Mak su makan, baru feez nak mkn.
Mak su masuk toilet, feez termenung depan toilet tunggu mak su kuar.
Mak su tido, feez pun tergolek2 sebelah mak su, walaupun hakikat nya feez x mau tido lagi.
Pendek kata, apa mak su buat, feez akan follow la.

Sedia maklum, balqis ni agak skema dlm perbualan nya.
Ada saja benda yg dicakap menjadi hiburan family aku malahan cikgu2 kat sekolah nya.
Feez pun ade terikut2 cara percakapan mak su balqis ni.

Balqis 1

Malam tu aku call umah srinor.
Agak lama tunggu panggilan dijawab...akhirnya...

Balqis: Alhamdulillah...eh...Assalamualaikum (sambil termengah2 dan tergelak2)
Aku: W'salam... ape la balqis ni, jawab telefon ckp alhamdulillah plak?
Balqis: hehehe...baqis terkejut tgk kak chana bertelekung..tu yg tersebut alhamdulillah.
Aku: hah...terkejut nape ckp alhamdulillah plak....baqis baqis (seterusnya aku bercakap ngan mak aku)

Sambungan dr citer Yana ....

Yana : HAHAHAH!! Ngape Balqis cakap Alhamdulillah mase angkat tepon tadi?
Balqis : Kak Chana la! Terkejut Balqis. Tetibe keluar dari bilik bertelekung. Balqis ingatkan hantu
Yana : Hah? Nape terkejut nampak hantu cakap Alhamdulillah? Orang cakap Astaghfirullah
Balqis : Sebab Balqis legalah Kak Chana bukan hantu. Sebab tu cakap Alhamdulillah

Balqis 2

dulu-dulu...masa tadika

Abah: Adik da besa nnt nak jadi ape?
Balqis: Adik nak jd doc gigi.
Abah: Kenapa nak jd doc gigi?
Balqis: Nanti boleh adik buatkan gigi palsu abah, gigi depan abah kan xde.

Bertahun kendian...

Balqis: Abah, adik nak tuka la, nak jadi doc haiwan la nnt.
Abah: Kenapa nak jadi doc haiwan plak?
Balqis: Nanti senang kalau kucing2 sakit, adik boleh rawatkan.

Baru-baru ini...

Balqis: Abah, adik rasa tak nak la jadi doc haiwan.
Abah: Kenapa?
Balqis: Kalau jadi doc haiwan nnt kena pegang anjing, pegang babi... tak nak la.
Abah: Pulak...

Balqis 3

Masa musim buah2an tempatan yg lalu...(dr blog Yana)

Mak : Kenape balqis tak pegi panjat pokok rambutan tu?
Balqis : Taknaklah panjat pokok rambutan tu. Banyak dahan die dah tarikh luput.
Mak : (mencernakan ayat balqis sebentar) Reput lahhh~~~
Balqis : Hoooo.... Reput.... Banyak dahan die dah tarikh REPUT. (beliau mungkin ingin membetulkan ayatnye yang salah tadi)
Mak : Takde 'tarikh' lah. Reput je

Balqis 4

Masa bulan puasa ritu adik2 aku dgn eksitednye buat karipap pusing utk berbuka.
maka balqis pun tolong la kakak2 tu.
Disebabkn kecuaian nadia multitasking goreng sayur togeh n goreng karipap, maka hanguslah karipap tersebut.

Balqis: eee...karipap hitam, macam ketiak abah

Semua org dengar tapi tak rasa nak gelak.
Tiba2 du gelak...pastu cida...di ikuti mak....dan sume org gelak.
Abah hanya mampu terkebil2.
hampeh balqis...sampai nangis2 mak gelak...

Mak kata balqis asyik mempersoalkan pasal anak bulan.
Balqis: bulan kan ade satu jek...apasal nak tgk anak bulan...bulan ada anak ke?
Mak aku diam tak terkata apa...huhuhu

Balqis 5

Abah aku baru jek pencen hujung bulan ogos.
Kalau dulu balqis amat risau betul bila abah nak pencen ni.
Beria2 la dia usulkan abah apply keje kat pasaraya cowboy.

Baru-baru ni

Aku: Abah da pencen, balqis tak cari kan abah keje kosong ke?
Balqis: huh...abah tu kata je dah pencen, tapi asyik2 meeting sana sini, kena pergi kursus sana sini.
Aku: Yeke, x jd la nak suruh abah minta keje kat cowboy yer?
Balqis: Tak, sbb tokei cowboy lambat bayar gaji pekerja.
Aku: Huh...mana balqis tau ni.
Balqis: Abah bagitahu
Aku: oooo...???