Friday, November 12, 2010

* Masih lagi kembung...lalala *

Aku tau ramai yg menunggu berita gembira kat blog ni kan...huhuhu
Aku masih lagi kembung, masih belum kempis.
Arini da masuk 39w 2d, tapi kdg2 perut ni mengeras tetiba, ditambah sakit senggugut skit2.
Mula la berdebar2 plus excited pikir da nak tiba masa kah???
Tapi kejap2 jek, pastu sakit tu ilang.

Haiish...belum lg nmpknye, tepuk2 usap2 peyut
"Anak ibu bila nak kuar ni, da x saba nak tgk anak ibu (ibu da x larat senanye nak bawa peyut ni huhuhu)"
Seronok sgt kot SEJU dok dlm kapal selam lelama... xmo kuar gak lg :)

EDD sepatutnye 16 Nov, sehari sebelum raya haji...harap2 sgt sebelum raya haji aku da bersalin.
Risau takut xde sapa nak sambut anak aku nnt.
Doc n nurse sibuk ngan ketupat lemang la katakan...imaginasi yg tinggi..kuikuikui
Bulan nov ni byk gak tarikh idaman aku kalu ikutkan.
Kalu 9 Nov lalu sama tarikh lahir Mak su Balqis feez...da lepas plak huhuhu
Pastu berangan nak 12 Nov, sbb nnt dlm Mykid no ic cantik jek tersusun 101112-06- ......
Kalu 16 Nov ni plak sama tarikh lahir ngan adik aku no 6.

Isnin baru2 ni, agak mencemaskan...macam biasa p check up kt KK Temerloh...panggilan manja klinik tepi sungai hihihihi
Aku mmg ade problem low placenta di awal kehamilan lg.
Tapi bulan sept aritu, last scan uri da berada kat atas.
Doc pun cakap xde ape perlu dirisaukan.
Bila sampai sini, nurse sini x puas hati, sbb kes aku mcm tergantung.
X pernah dpt follow up dr doc kat KK sana.
Mmg pun, dlm buku tiap kali ade tulis refer to doc, tapi aku xpenah jumpe doc lepas last scan september tu.
Bila aku tanye nurse sana, dia ckp uri da ok kan, xperlu la jumpe doc.

Sepatutnye, aku kena wat scan setiap bulan.
Tapi stop sampai september jek, dan report scan tu pun doc x penah tgk...sbb aku prefer scan private, malas nak set appoinment scan kat hospital kajang ritu.
Scan kat KK Kajang asyik rosak memanjang.

Ok, berbalik check up kat temerloh, aku da naik risau bile dgr nurse ckp camtu.
So, after settle kat KK terus p Klinik private wat scan n kebetulan feez demam rindu kat abah nye.
Suhu badan feez panas sgt 39c... dpt la 1 shoot kat punggung feez huhuhu.
Pas feez settle, turn aku plak.
Lepas citer pjg lebar kat doc, terus doc wat detail scan.
Baby ok, cuma kecik skit xsampai 3kg.

Sampai part uri, doc ckp ade masalah skit.
Ujung uri masih dok kat pintu rahim.
Walaupun sikit, tp risau x lepas jek kalu bersalin normal n takut berlaku bleeding masa bersalin.
Aku rase cam nak nanis da, sesak dada ni umpama bernafas dlm lumpur.
Doc wat surat tuk refer kes aku pada doc pakar kat HoSHAS, tuk decision samada bersalin normal atau caesar.
Waaaa....rasa cam nak terberanak kat situ gak time tu.

Terus Zasss ke Bahagian Klinik Pakar Obstetrik & Ginekologi HoSHAS.
Masuk bilik Dr. Melati yg baik hati.
Wat detail scan sekali lagi....

Doc: Ooh..ok jek ni, xde ape2 la
Aku: Hah..ok?? Tadi scan doc sana ckp uri saya ade skit kat pintu rahim tu
Doc: Kalau dia wat camni mmg nmpk uri awk kat situ...tgk. Ni saya letak kat betul2 bawah rahim, jauh sgt uri tu dr pintu...ni kepala baby...nmpk?
Aku: ooo...mcm tu (lega mak huhuhu.)
Doc: Da tau gender baby....tu nampak x?
Aku: Rase2 nye girl ( aku senyum)
Doc: Ha'a...mmg anak dara, ok...settle ye

Lega...baru la rase bernafas dengan tenang.
Baru terjun dr katil, tetiba....

"Eh, dia x bgtau plak saya tadi perut baby kecik...baring semula...baring semula"
Aku ternganga...apakah?
"Awk da 38 w...tapi ukuran perut baby 32 w...kite ukur semula"
ngeeengee

Sekali lg Peyut aku di suluh, SEJU kat dlm da x tenang..marah betul asyik kena suluh jek.
Ukur sana, ukur sini, check air ketuban...serahkan pd yg pakar.

Doc: Tulang ok, saiz otak ok, air ketuban cukup....berat baby pun ok...3kg je...tapi perut awk besar betul. Mmg besar mcm ni yer?
Aku: Hihihi..ha'a perut saya mmg besar (sengih kerang busuk malu2 aku)
Doc: Hah..nampak tu muka baby
Balqis: Macam mana nak tgk, x paham la
Mak: Kata nak jd doc, kena la belajar.
Balqis: Yela, balqis nampak tapi x paham la
Doc: Ni pun da canggih skit scan nye, kalau dulu2 punye nmpk pasir jek. Doc pun belajar berbulan2 baru pandai dan paham (rajin plak doc ni melayan balqis)
Doc: Ni mata, hidung, mulut..oooo masam nye dia. Apa yg dimarah sgt agak nya...masam je muka baby ni. Saya print lg jelas...adik boleh nampak jelas yer.

Doc pun print sekeping bg kat Balqis.
Balqis dok belek2 sambil garu2 kepala.
Pastu x puas hati soh aku plak terangkan ape benda la tercetak tu...haishhh mak su, mak su

Alhamdulillah, nampak ibu ok, baby pun ok.
Semoga semua selamat, amin.
Kalians, doa2 kan la aku n seju selamat yer :)

Ops...sampai kat rumah

Balqis: kakak, doc ckp lelaki ke perempuan?
Aku: Kan doc ckp tadi perempuan.
Balqis: Nak letak nama ape yer, kena buat list ni.

Mlm tu balqis berusaha keras wat list nama2 baby perempuan.
Nama, makna dan Jumlah undian...apakah???

Aku: Nape ade jumlah undian plak ni?
Balqis: Senang nanti nak kira nama mana yang undian tertinggi, yang tu la bg kat baby nnt.
Aku: Sape plak yg nak ngundi nye? Kat rumah ni bape org je ade.
Balqis: Kawan-kawan balqis la
Aku: huh...?

Dan setiap kali balqis balik dr sekolah, dia akan melaporkan jumlah undian setiap nama dlm list tu...huhuhu
Apa2 je mak su.