Tuesday, November 1, 2011

* Original Brownies versi Demam Masterchef *

Haish..sejak layan MasterChef Malaysia kat asteruk ni, berkobar2 nak masuk dapur ari2.
Pantang cuti, mula la mindaku merangka nak masak itu ini.
Dah mmg hobi aku sejak kecik suka main masak2.
Aku lebih rela memasak pung pang pung pang kat dapo sorang2 drpd org soh aku mengemas...huhuhu
So, tiap kali raya mmg aku amik kontrak masak2 kat dapo ngan mak aku.
Bab2 kemas umah, tuka langsir sume aku surrender!
Aku pernah jadi juara pertandingan memasak masa sekolah menengah dulu tau...KEEEEEELAS KAU NURUL!!

Bila nak masak xleh nak ikut selera sendiri.
Kena pikir2 selera seisi umah, terutama hubby & anak2.
2 hero aku ni sgt suka kek yg berasaskan coklat.
Wah romantiknye hero2 ku ni, lelaki yg suka coklat kan berjiwa romantik d'amor kuikuikui

Sudah lama berangan nak wat brownies.
1st time aku wat brownies tuk hero2 ku terchenta.
Rupernye brownies ni byk jenis la plak ~ ade kukus, bakar, bercheese...
Tapi aku pilih original brownies.
Bahan & cara pun simple jek.

Sepotong brownies yg menggiurkan huhuhu


Bahan2
100 gm coklat masakan~ ape2 brand pun bole, aku guna bran murah2 jek
130 gm mentega/butter
250 gm gula
4 biji telur
130 gm tepung gandum
5 gm serbuk penaik
50 gm kekacang badam/walnut ~ aku x campo sebab feez x makan kacang

Cara2
1. Masak coklat dengan mentega menggunakan kaedah double-boiler.Sejukkan
2.Pukul gula dan telur sehingga kembang
3.Masukkan coklat yang telah dimasak tadi ke dalam adunan.
4.Masukkan tepung dan serbuk penaik
5.Akhir sekali masukkan badam atau walnut
6.Tuangkan adunan ke dalam acuan dan bakar pada suhu 180'C selama 40 minit. Bila cucuk pisau dlm adunan pisau tu bersih tanda nya dah masak la.

Hasilnye.....Taraaaaaaa!

Hasil percubaan pertama hmmmm...not bad :wink:


Brownies mmg akan mengeras bahagian atas bila dah masak.

Untuk topping ade 4 jenis resepi topping ganache yg selalu aku guna.
Aku share 4 resepi ni kalians boleh pilih mana2 resepi yg kalians suka yer

Topping 1 - feveret aku sebab paling sempoi & simple

1/2 cawan serbuk koko
1/2 cawan susu pekat
1 sudu besar minyak jagung/ minyak masak

Masukkan semua bahan-bahan ke dalam periuk, dengan api kecik panaskan sampai pekat & berkilat2. tuang kat kek masa tengah suam2.

Topping 2 - lebih berkrim & mewah

300 gm krim pekat/putar
500 gm coklat masakan(cincang halus)
30 gm mentega

Cincang coklat masakan kecil-kecil.
Panaskan krim hingga mendidih. Angkat.
Masukkan coklat dalam krim dan kacau hingga coklat cair.
Biarkan ia sejuk beberapa jam sebelum digunakan.

Topping 3

250 gm coklat masakan
30 gm cocoa butter

Masukan bahan dlm periuk kecil.
Panaskan periuk kecil dlm periuk yg lebih besar berisi air, sentiasa kacau supaya coklat larut.
Sejukkan sebentar supaya coklat agak pekat.
Curahkan perlahan atas kek

Topping 4 ~ untuk brownies aku guna yg ni

300g coklat masakan (dipotong kecil-kecil)
100g susu segar
1 sudu besar butter/marjerin

sediakan double boiler atas api yang sederhana.
panaskan susu sehingga agak berbuih (bukan menggelegak)
pilihan - alihkan susu dari dapur. atau tutup api tanpa alihkan susu.
masukkan potongan2 kecil cooking chocolate ke dalam susu yang masih panas.
kacau hingga chocolate hancur.
masukkan butter, kacau sampai pekat, sejukkan & tuang atas kek.



Brownies bersiram ganache & dihias shantek2.


Potong brownies masa tengah panas2, baru cumil, tapi aku silap, dah sejuk baru nak potong, maka herot berot brownies aku ...huhuhu


Feez bangun tido terus ngap sepotong brownies dr piring ibu tanpa disedari.


Feez: Ibu masak kek yer?
Ibu: Iyer
Feez: ibu Buat ke kek ni?
Ibu: Iyer
Feez: Mmmmm...delicious...mmg sedap
Ibu: (kembang hati setaman...lalalala)