Monday, June 15, 2009

* Ku seru semangatku.... *

Ramai ibu2 yg bertanyaku ....

"nurul, macamana saya nak dpt semangat BF cam awk?"
"Dhia, tolong saya nk bf baby tapi xde semangat mcm awk...tolong saya!"
"nurul mesti byk susu, saya pun nak susu byk mcm nurul. nak bf bb sampai 2thn mcm nurul"

mcm2 pertanyaan, kenyataan dr ibu2.
dan aku... rase terharu n berterima kasih kerna kalians jd kan semangat ku ini sebagai pemangkin kalian juga.
Kalians nampak perjalanan BF ku mudah lancar, tp hakikat nye kalians, berliku2, mencabar dan byk dugaan perjlnan bf ku ini.

Meh la aku share hakikat yg aku lalui setiap bulan..iaitu bile time Period.
Saat period adalah 1 cabaran maha hebat yg aku perlu lalui sepjg bf ni.
Setiap kali period hasil pam aku akan merudum teruk, dr 6oz ke 3 oz sekali pam.






Inilah hasil tenusuku setiap kali period.
Ini akan berlarutan selama 2 minggu, seminggu sebelum period dan seminggu spjg period.
Sangat lah susah hati tgk hasil yg x seberapa, tapi aku tetap bersyukur.
Masih ade rezeki hafeez.
Sekarang hafeez minum 12-15 oz sehari bile aku bekerja.
Hasil pam 3 kali x cukup dlm waktu ni, aku kena wat sekurang2 nye 6 kali pam.
Kadang2 gigih 10 kali pam, bergantung hasil pam yg aku dapat hari tu.
Baru dpt memenuhi tuk bekalan hafeez minum.
Nape xguna stok EBM yg BYK?
Kalian, stok EBM ku xde la byk yg kalian bygkan.


Pemandangan peti ais tempat simpan EBM ku.
Da clear, terang x penuh cam dulu2.


Dan ini adalah stok EBM yg tinggal tuk bln JUN ni.
Hanya 4 ketul 6oz/ 5 oz jek.

EBM ni akan aku curi bila Hasil pam aku x cukup.
Jadi dgn EBM yg x byk mana, mmg aku gigihkan diri mengepam sampai pengsan (huhuhu..melampau ayat) tuk penuhi keperluan feez, kdg2 pam pun dpt 1 oz jek.
Tapi, pada aku alhamdulillah dr xde langsung.
Tu semua rezeki dari-NYA.

Sangat susah hati tapi buat-buat Hepi! ... :)
Kalau aku layan perasaan susah hati, risau, aku akan jd stress.
Bile stress lg la production susu ku teruk terjejas.
Jd, nak tak nak kena sentiasa relaks, berfikiran positif.


Ekceli, aku penat sangat asyik berpikiran +ve.
Tapi itu la yg bantu aku terus bersemangat BF.

Kadang2 ade masa nya tetiba susu aku merudum teruk.
Dan aku bukan jenis yg suka pikir nape susu aku jd kurang dr sealu?
Tapi aku lebih suka pikir camne nak bykkn semula hasil tenusu ku ituh.

Ade sesetgh ibu2 yg akan pikir nape susu dia x byk cam org lain.
Ibu2 Cuba bandingkan hasil tenusu sendiri ngan org lain.
Itu bukan cara nya kalian.
Ia hanya akan buat kalian makin stress bukan??

Kalians,
Semangat itu dtg dr anak kite juga.
Anak la jd pemangkin semangat tuk aku terus berusaha tuk bagi yg terbaik.
Ibu mana yg xmo bg yg terbaik tuk anak2 kan??
Aku dah set dlm kepale aku, kalau aku x produce susu, feez nak minum ape?
Aku bayangkan dan setkan kat dlm kepala yg kat dunia ni xde susu lain selain susu ibu (susu FM pun x wujud pada aku!)

So, aku kena kerja keras pam, pam dan pam.
Makan... telan apa saja yg bantu memperbykkan susu.
Segala petua, pemakanan aku ikuti.
Kalians bole lihat petua2 tu di entri ini.

Resepi kegigihanku BF Hafeez hingga sekarang:
1. Selalu berfikiran positif dan relaks.
2. Set kan kat mind kite sesuatu yg boleh naikkan semangat kite tuk terus bf.
3. Try n error apa saje petua yg bole merangsangkan penghasilan susu.
4. Bersyukur dgn rezeki yg diberi oleh-NYA, jgn sesekali mengeluh, berdoa byk2 agar dimurahkan lg rezeki anak menyusu ngan kite.
5. Berusaha & jgn putus asa.
6. Berdoa, berusaha dan tawakal.

Petikan daripada Al-Quran (Al-Baqarah: 233) yang berbunyi:

Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan.

Daripada ayat di atas, ternyata tanggungjawab menyusukan anak memang terpikul di atas bahu setiap insan yang bergelar IBU.

Nak tak nak, ibu harus berusaha untuk menyusukan anak walau apa keadaan sekali pun.
Kalau kite sanggup pikul tanggungjawab ini, bermakna kite sanggup dan boleh hadapi ape saja dugaan dlm BF.
Insyallah, perjalanan menyusukan si comel akan di permudahkan oleh-NYA, amin.


20 DiNg DoNg!!!:

Tirana said...

Breastfeeding memerlukan kecekalan hati...kesabaran yang tinggi. Alhamdulillah keempat2 anak kak tirana breastfed masa diorang kecik2 dulu

Gieyana said...

wahh Dhia..ko mmg bagus ar..aku ppn Bf..tp bselang seli ngan formula ler..

ibu_Arifa said...

akak ni mmg mentor saya dlm hal2 BF nih.. terima kasih yer kak Burul..
mmg berduka cita gak bila kadang2 sekali pam x sampai 1oz pun. mmg jeles tgk stok susu org lain banyak.. harap2 dapat lah jd cam kak nurul utk BF nak sampai umur 2 thn ni.

NuRuL DhiA said...

@Tirana
Tahniah kak, nurul harap nurul berjaya BF permata hati nurul ni hingga 2 thn...amin

NuRuL DhiA said...

@Gieyana
gie ku gigihkn jua diri demi Feez. ke'obses'an ku ngan BF nih buat aku lebih semangat waja :)

NuRuL DhiA said...

@ibu_arifa
alhamdulillah, maqaseh dear, akak xlayak jd mentor lg, perjlnan masih jauh, moga kite berjya dlm misi kite yer :)

irvanqiesy said...

salam dhia,bfeed mmg kne cekal hati,sy pon bfeed baby yg sdah berumur 10 bln,mase anak 1st sy dpt smpai 6bln je sbb cetek ilmu sdgkan rezeki susu mmg byk,alhamdulillah sy bersyukur dgn rezeki yg Allah berikan,mcm2 onak ranjau sy lalui utk bfeed ni...tp kuncinye adelah Sabar...

mama salmi said...

dhia,
kdg2 mie pelik tgk warna susu ibu org len..mcm dhia pun same..bila beku tgk kaler susu dhia mcm kuning sket ek..mie punya x pun..nape ek?? harap dpt mbantu..

Anil said...

dulu saya buta dalam hal2 b/feed ni.. tp skang alhamdulillah.. dengan semangat oleh kengkawan yg bagi support.. insya allah.. if ada rezeki wif 2nd baby.. saya akan b/feed dia until 2 years...

NM said...

betul tu...nak breastfeed ni bkn perkara yg mudah. kene cuba buat dulu baru boleh nak komen susah/senang.esp utk working mommy cm kita ni.hanya Allah je tahu dugaan yg kita hadapi..tul kan dhia?

nieda said...

salam,
nice entry ni, byk info boleh share..memang kita kena berfikiran positif dan jgn stress. Saya pun tgh berusaha gigih untuk simpan stock ebm sebelum mula bekerja. Setiap hari cuma 5 aunz je saya boleh perah memandangkan masih dalam pantang dan bagi bby direct bf. Insyaallah baik niat kita, baiklah yang kita dapat.

Diver Mom said...

alhamdulillah.. oh.. gitu rupanya.. kena cekal ya! :)

NuRuL DhiA said...

@irvanqiesy
salam mama irvan,
betul tu kesabaran adalah salah satu kunci bantu kite trus BF hingga skrg
dhia harap kesabaran dhia kukuh hingga target dhia tercapai...amin

NuRuL DhiA said...

@umIE a.k.a saLMi
salmi,
nurul xsure ape penyebab nye, mungkin faktor pemakanan, atau salmi x perah betul2 habih, sebab susu terbahagi kepada dua bhgian, hindmilk (susu pekat) dan foremilk (susu cair), mula2 yg kuar foremilk wana putih susu dan cair, dan diikuti hindmilk wana kekuningan dan pekat.

NuRuL DhiA said...

@Anil Wanina
anil, insyallah rezeki 2nd nnt anil bole bf bb anil, dhia akan support mu dear :)

NuRuL DhiA said...

@mama-qaisara
betul betul betul!
tapi ade sesetgh ibu belum usaha ape2 da give up.
pastu beri alasan2, seribu mcm alasan...hmm dhia ade kwn camni, rase terkilan sgt ngan sikap dia, kesian kat anak dia.

NuRuL DhiA said...

@nieda
dalam pantang ni mmg bagus sgt pam n kumpul stok. semakin kerap pam, insyallah susu akan makin byk. nieda bole gak pam setiap kali lepas bb bf, mungkin hasil x seberapa, tp kalau nieda konsisten pam camtu, satu hari nnt walaupun bb da bf, susu pam tetap dpt byk. Ingat kunci nye "demand n Supply". semakin tinggi permintaan semakin byk pengeluaran

NuRuL DhiA said...

@Zuhaini
cekal, sabar kunci kejayaan bf :)

Bonda Humaira & Uzair said...

nurul,ayu pun dapat semangat dr semangat nurul.. dan byk dpt petua dr blog nurul..dan sekarang ayu dah berjaya kumpul 100++ stok ebm! bb dah 3bulan,moga2 dipermudahkan Allah utk kekal bf baby..aminn..

I-sya said...

syiok tgk org dok BF tuk anak. sedih bila kenang anak saya yg sorang nih. igt next baby simpan azam tuk BF full tp x sure boleh ker tak. terkilannyer dgn anak skang nih sbb saya kurang ilmu pasal susu ibu buat saya x ikhtiar camner nk suh anak minum susu saya. wa...sedihnyer!!!